topone

 අලගියවන්න මුකවෙටි තුමන් විසින් රචිත


සුභාෂිතය

 

සුභාෂිතය ඉතාම රසවත්ය. සුමිහිරිය. කොතරම් කියෙව්වත් ඇතිවන්නේ නැත. සිත පිනා යන, අර්ථය වැටහෙන, සැනසීම ඇතිවන, තව තවත් ධර්මයටම ආසාව ඇතිවන ලෙසින්  පුංචි  කාව්‍ය නිර්මාණයකින්  අරුත් කැටි කරගත්  අලගියවන්න මුකවෙටිතුමා විසින් රචිත  මෙම දහමි රසකාරකය    සිත, කය, වචනය හසුරුවා  ගෙන දහම් රසය විඳිමින්  ජීවිතය ගත කරන්නන්ට  උතුම් වූ ධර්ම ග්‍රන්ථයකි.

 

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථය කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!...... 

 

 

01. සත වෙත පත මෙත සඟ හස සෙවි        පසිඳු

      අවනත පුර මත මිණිතර සර                පුබුදු

      දිගුරත ඟිලි දල පෙළ මොක්සුවඳ           රැඳු  

      සියපත් සිය සිය පත සියපත               නමුදු

 

සත්ත්වයන්  කෙරෙහි පැතිරුණ මෛත්‍රීය ඇති ප්‍රසිද්ධ සංඝයා නැමැති හංසයන්  විසින් ඇසුරු කළ  වැඳීම පිණිස  නැමුණු දෙවියන්ගේ , හිස් මුදුනෙහි  ඇති මැණික්වල  රශ්මිය  නැමැති  විලේ පිපිණු  දික් රතු ඇඟිලි නැමැති  පෙති පෙළින් යුතු , නිවන් නැමැති සුවඳින් රැඳුණු බුදුරදුන්ගේ  සිරිපා නැමැති පියුම වඳින්න.

    

 

02.   උතුම් දහම්  රජ මුව ගිරඟින්                 පහළ

        අදම් මගින්හළ මොක් වෙරළතිනු             දුළ

        නොහිම් පියුම්  නය මිණ  පද  අරුත්        රළ

        සදමි සදමි  ගඟ මම මුඳුන  බැතිනි            දළ

 

උත්තම බුදුරජාණන් වහන්සේගේ  මුඛය නැමැති  පර්වතය මුදුනින් පහළ වූ, අදහම නමැති  මහා ග්‍රීෂ්මය දුරු කළ, නිවන් නැමැති වෙරළින්  බබලන , සීමාවක් නැති  සූක්ෂ්ම  ක්‍රම නැමැති  මැණික් ඇති, පදවල  අර්ථ නැමැති  රළ සහිත සද්ධර්මය නැමැති  ගංඟාව  මහත් භක්තියෙන්  මාගේ හිස මුදුනෙහි  පිහිටුවා ගනිමි.

 

03.   සියපත් සැදු බඹ සුර නර උරඟ               මත

        සැරියුත් මහ මුගලන්  පිළිවෙලිනි            පත

        පිළිවෙත් සරු මහ සඟනට මුනිඳු             සුත

        මුඳුනත් දී බැතියෙන්  නමදිමි              සතත

 

බ්‍රහ්ම,දිව්‍ය, මනුෂ්‍ය , නාග  ආදීන්ගේ හිස් මුදුනෙහි  තම පාදයන් පිහිට වූ සැරියුත්, මහ මුගලන් පරපුරෙන්  පැවත එන, ප්‍රත්පත්තීන්ගෙන් සාරවූ, බුද්ධ පුත්‍රවූ  මහා සංඝයාට  අත් හිස්  මත්තෙහි තබා  භක්තියෙන්  යුතුව  හැම විටම  නමස්කාර කරමි.

 

 

04.    සත්  අත් තිනෙත්  සතරත් නත්          සිසිරකර

        පත්මත් සවන් විඳුරන්  පුත්                තුසරකර

        වත් අත් තලත්  කිවි රත්  ගත්       ගුරු     අමර

        සෙත් දෙත් මෙසත් සුර සත්  සිත්  ලෙස    නිතර  

 

 මහා බ්‍රහ්මයා, ඊශ්වරයා, විෂ්ණු, අනන්ත නම් නාග රාජයා , චන්ද්‍රයා, සූර්යයා, ස්කන්ධ දෙවි , ශක්‍රයා, බුධ, ගණදෙවි, බල භද්‍රයා,සිකුරු, අඟහරු ,බ්‍රහස්පති යන දෙවිවරු සත්ත්වයන්ගේ  සිත්වූ පරිද්දෙන්  හැමවිට ශාන්ති දෙත්වා!

 

 

05.    පහළ පොරණ  ඉසිවර මුවෙනි         මන නද

        දෙමළ සතු මගද නොහසළ  සතට            දද

        පුවළ නිති  සත ගත පද අරුත්               ලෙද

        සිහළ බසින් සැකවින් කියමි  පද            බැඳ

 

දෙමළ, සංකෘත,මාගධී, (පාලී)  භාෂාවන්   නූගත් මෝඩ ජනයා  සඳහා  පුරාණයේ (වූසූ) සෘෂිවරයන්ගේ  මුඛයෙන්  ප්‍රකාශය වූ සිත් තුටු කරවන මහ නීති පොත්හි  දැක්වෙන කරුණු  අර්ථවත්ව  සිංහල භාෂාවෙන්  කෙටියෙන්  කවියට නඟා කියමි.


06.   එබැවින් සෙබෙහි වියතුනි   ගුණ යුත්         පවර

        කිරියෙන් දියර  වෙන් කළ හස  මෙන්       පතර

        මවිසන් කියන මෙහි වරදක්   දුටත්             හැර

        සතොසින් අසවු පදරුත් විමසා                 ගැඹර

 

එහෙයින් සභාවෙහි සිටින උතුම්  ගුණයෙන්  යුත් පඩිවරුනි, කිරෙන් (එහි) පැතිර ඇති  ජලය වෙන් කළ හංසයා මෙන්  මවිසින්  නියනු ලබන  මෙම කාව්‍යයෙහි වරදක් දුටුවත් එය අත්හැර  ගැඹුර  පදාර්ථ  විමසා  සතුටින්  අසවි.

 

 

07.   පබඳ කිවින් බැඳි කවි රසෙහි                  විසිතුරු

        සබඳ  විදු දනෝ  පළ කෙරෙති               දියතුරු

        නොමඳ රසින් දිවයුරු  පොබයයි              තඹුරු

        සුවඳ දිගත විහිදයි  හමන  මඳ                    මරු

 

ප්‍රසිද්ධ කවියන් විසින්  බදින ලද කවිවල රසෙහි විසිතුරු  බව  හිතවත් පණ්ඩිත ජනයා  ලෝකය පුරා පතළ කරති.  සූර්යයා  බොහෝ වූ රශ්මියෙන්  නෙලුම් මල් පුබුදවයි. හමන මඳසුළඟ ඒ මල්වල  සුවඳ  දිශාවන්හි පතුරවයි.

 

 

08.    කිවිපද බැඳුමි ගුණ දොස් කිවිඳුන්ම               මිස

        නැණ මද කුකවි දැනගතහොත් කවර           ලෙස

        දරු ලද අඟනන් ම මිස පසුවෙති              වෙහෙස

        වඳළඳ ඟනෝ දැන ගත හෙති  කවර            ලෙස

 

කවීන්ගේ කවි බැඳුම් හි හොඳ නරක  උසස් කවීන්ම විනා  නුවණ  මඳ ව්‍යාජ කවියෝ  කවර අයුරකින් දැන ගැනීමට සමත් වෙත් ද? දරුවන් ලැබූ ස්ත්‍රීන් ම  විනා , දරුවන් වැදීමේ අමාරුව දරුවන නොලබන තරුණ  ගැහැණු  කවර ආකාරයකින්  දැන ගැනීමට සමත් වෙත්ද? (දරුවන් වැදීමේ දුක දන්නෝ දරුවන් වැදු ගැහැණු පමණය. එමෙන්ම උසස් කවීහු  පමණක් කාව්‍යයක  හොඳ නරක  දැන ගිනිති. වඳ තරැණ අඟනන්හට  දරුවන් වැදීමෙහි දුක දැනීමක් නැත. එමෙන්ම කුකවියන්ටද කාව්‍යයක හොඳ නරක  ගැන දැනීමක් නැත.)

 

 

09.   උතුම් නිවන් සැප  සපයා   දෙන              හත‍

        දහම් රජ සමය නොගනිති  කුදිටු              සත

        නොහිමි සුවඳ විහිදෙන  සිරි රැඳි             දිමුත

        පියුමි වෙනෙහි නිල මැසි කැල   නොහැසිරෙත

 

උතුමි නිවන් සැප ලබාදෙන , මහත් වූ බුදුරජාණන් වහන්සේ ගේ  දහම මිථ්‍ය දෘෂ්ටික සත්ත්වයෝ  නොපිළිගනිති. සීමාවක් නොමැතිව සුවඳ විහිදෙන සිරිය රැඳුණු (ශ්‍රී කාන්තාව වාසය කරන) බබළන නෙලුම් වනයෙහි  නිල මැසි සමූහයා නොහැසිරෙති.

 

10.   රුවන් මිල නොදත් අනුවණ  දන          වෙ‍ළෙඳ

        ලොබින් කඳා මිණි මිණියයි  රැගත්            ලෙද

        පසන් මුනිවරුන් හැර අන් සුරන්               වැඳ

        නිවන් පතා අනුවණ සත කරති                   පුද

 

මැණීක් වල වටිනාකම නාඳුනන මෝඩ වෙළඳ ජනයා  ලෝබකමින්  වීදුරු මැණික් යැයි (සිතා)  හැරගත් ලෙසින් නුවණ නැති සත්ත්වයෝ ප්‍රසන්න බුදුවරයන්  අත්හැර දමා  අන්‍ය  දෙවිවරුන් හට වැඳ නිවන පතා පූජා කරති.

 

 

11.   නඳන මුනිඳු හැර යනු  සුරනට                පැවත

        නිවන පතා අනුවණ සත  කරන                තැත

        ලබන පිණිස තෙල් ලොබ වඩවමින්           සිත

        මඩිනවැන්න වැලි මලු  ලමනි            තෙලියත

 

සතුට ඇති කරන  බුදුරජාණන් වහන්සේ  අත්හැර  නිවන්  ලතමින්  අනික් දෙවිවරුන් හට ගැතිවෙමින්  අඥාණ ජනතාව ගන්නා වෑයම  තෙල් ගබා ගැනීම පිණිස සිතේ ලෝබ වඩවමින්  තෙල් සිඳින  යන්ත්‍රයේ  වැලි මලු දමා මිරිකන්නා වැනිය.

 

12.   සකල සුර නරන් මුඳුනත         සෑදු           පද

        විපුල මුනි සරණ හැර අන් සුරන්              වැඳ

        නිමල මොක් පිණිස සත රකිනා               දුලද

        දිඹුල මල නිසා  වෙහෙසෙනු  වැනි          දියැද

 

සියලු දෙවි මිනිසුන්ගේ හිස මුදුන පාදයෙන් අලංකාර  කළ උදාර  ගුණයෙන් යුතු  බුදුරජාණන් වහන්සේගේ  පිහිට අත්හැර , අන්‍ය දෙවියන් හට වැඳ පිරිසුදු  නිවන  ලබා ගැනීම සඳහා වැරදි ආගම රකින  ජනයා අත්තික්කා  මල් ලබා ගැනීමේ බලාපොරොත්තුවෙන්  ජලය ඇඳ වෙහෙසනු වැන්න.

 

13.   පුන් පිරිසිඳු  සිල් මුල්  ගුණ   කඳින්             යුති

        දන්කම නැණ කුරු මල්සා  මඩුලු                ඇති

        පින් කප්තුරු සඟ මොක් පල දෙන            කැමති

        මන් සුදනන් මෙත් සිලිලෙන්  වැඩෙයි         නිත

 

සමිපූර්ණයෙන්ම පිරිසුදු  වූ සිල් නැමති මුල්ද ,ගුණ නැමැති කඳ ද ,දන්දීම නැමැති  දලු ද, ඉවසීම නැමැති  මල්ද, නුවන නැමැති  අතු පතරද  ඇති කැමති වන දෙව් ලෝ සැප ,නිවන් සැප  නැමැති පල ලබාදෙන පින් කැමති කල්ප වෘක්ෂය යහපත් මිනිසුන් ගේ  සිතෙහි පවතින මෛත්‍රීය  නැමැති ජලයෙන් හැමවිට වැඩෙයි.

 

 

 14.    පියකර සතර  බඹ විහරණ   සිවු              පෙදෙනි

        වැර සැර ණැන යුවළ දළ දිලි දන්             සොඬිනි

        පුවතර  තමුල මත වරණිඳුට                 නැඟෙමිනි

        මනහර සෙත් පුරට පැමිණෙව් සව්               සතුනි    

 

සියලු සත්ත්වයනි, සතර බ්‍රහ්ම විහාර නැමැති පා සතරින් පියකරු වූ වීර ගුණය  ඥාණය  නැමැති දළ දෙකක් ඇති, දන්දීම වැනි සොඬවැලින් යුත් බලවත් මහත් මත් ඇත් රජු  පිටට නැ‍ගෙමින් සිත් කලු  නිවන් පුරයට පැමිණෙවි.

 

 

15.    නිදොස් ගුණ බරණ දහම් කිරුළ               දරා

        වෙසෙස් සිල් සෙනඟ  ගෙන මෙන්  තුරඟ   අරා

        කෙලෙස් රුපුන් සිඳ නැණ කගිනි නොම    හැරා

        සතොස් රජ සිරින්  පැමිණෙව්  නිවන්         පුර

 

නිවැරදි ගුණ නැමැති  ආභරණයත් , සද්ධර්මය නැමති ඔටුන්නත් පැළඳගෙන උතුම් සිල්  සෙනඟ පිරිවරාගෙන  මෛත්‍රීය නැමැති අසුපිට නැඟ  නුවණ නැමැති කඩුවෙන් ‍කෙලෙස් සතුරන් මුලුමනින් නසා ප්‍රීතිමත් රාජ විලාශයෙන්   නිර්වාණ පුරයට පැමිණෙව්.

 

 

16.   ඇත්ත නැතත් සුදනෙනි පරලොව             මහත

        හළොත් යෙහෙකි පව් කම් නොතබාම         සිත

        ඇතත් එපරලොව ඉන් වන  අවැඩ            නැත

        ඇතොත් නැතැයි පව් කළ හට වෙයි          විපත

 

උතුම් සත්පුරැෂයෙනි, පරලොව ඇති වුනත්, නැති වුනත් පව්කර්ම  සිතෙන් මුලුමනින් අත්හැරීම යහපතෙකි. ඒ පරලෝකය නැති වුනත් එසේ කිරී‍මේන් සිදුවන අයහපතත් නැත. පරලොවක් ඇත්නම්  එය නැතැයි කියමින්  පව් කළ අයට  විපත් අත්වේ.

 

 

17.   නැඟෙතත් අවරගිර ඟින්  දිනකර                මඬල

        පිපෙතත් ගිරි මුදුන හෙල්මැලි  පියු              මුපුල

        සැලෙතත් සුනෙර පවනින් සෙදෙතත්          අනල

        බොරුනැත් තෙමය  මහතුන්    පැවසූ        ‍තෙපුල

 

හිරු මඬල අපර පර්වතය මුඳුනින්  උදා වුවත්, පර්වතය මුදුනෙහි  කුමුදු, නෙලුම්, මානෙල්  පිපුණත්  සුළඟින් මහමෙර සෙලවුනත්  ගින්නෙන්  ජලය ලැබුණත් මහත්මයන් කී වචනයෙහි බොරුවක් නැත්තේමය.

 

 

18.    කොතෙක් වෙහෙස ලදුවත් සුදනෝ            පවර

        උදක් ලොව සතුන්  සිත දුක්  කෙරෙති            දුර

        පසක් රාහු මුව පත් වෙමිනි                     බියකර

        අනික් පසින් ලොව හෙළි කෙරෙය            හිමකර

 

කොතරම් වෙ‍හෙසට ලත් වුවද උතුම්  පද්ඡනයෝ ලෝක සත්ත්වයාගේ සිතේ පවත්නා දුක් ඒකාන්තයෙන් දුරු කෙරෙති. සඳ තමාගේ  පාර්ශවයක් (පැත්තක්) බියකරු  රාහුගේ  කටට අසුව  තිබියදීත්  අනික් පාර්ශවයෙන්  ලොවට  ආලෝකය ලබා දෙයි.

 

19    පින්මඳ පුතුන් සියයක්   ලඳුවත්               නිසරු

        ගුණ නැණ බෙලෙන් යුතු උතමය ඉතා         ගරු

        එක පුන් සඳින් දුරුවේය ලොව ගණ           අඳුරු

        නෙක තරු  රැසින් එලෙසට  නොම වේය      දුරු

 

පින් අඩු පුතුන් සියයක් ලැබුනත් පලක් නැත. ඉතා උතුම් වන්නේ ගුණයෙන්ද ,නැණයෙන්ද ,බලයෙන් ද යත් පුතාමය. ලෝකයෙහි ගන අඳුර එක පුන් සඳ නිසා දුරුවෙයි. නොයෙක් තරු රැසෙහි එළියෙන් ඒ ආකාරයට ඇඳුර දුරු   නොවේ.

 

       

20.   විපුල ගුණැති මහතුන්  හට                පත් විපත

        නිසල නැණින් යුතු උතුමෝම                දුරලත

        කළල ගිලුණු මත  වරණිඳු ගොඩ             ගනුත

        තුමුල බලැති ගිජිදකු මිස අන්                කෙවත

 

මහත් ගුණයෙන් යුතු මහත්මයන් හට පැමිණි විපත්තිය තැනපත්  නුවණු ඇති  උත්තමයෝම දුරු කරති. මඩෙහි එරුණු මත් ඇත් රජු ගොඩ ගන්නුනට නම් මහත්  බල ඇති  ඇත් රජකු හැර  අන් කවරෙක්  සමත් වෙද?

 

 

21.   කුලුණු ගුණින් යුතු  උතුමන්  සිත            මහරද

        දුදන බසින්  නොයෙදෙයි කරනට           නපුරද

        නව රුවනින් පිරි මහ සමුදුර                 ගැඹුරුද

        තණ සුලකින් හුණු කළ හැකි වෙයි         කවුරුද

 

කරුණා ගුණයෙන් යුතු  පිදිය යුතු  උතුමනගේ සිත් අසත්පුරුෂයන්ගේ  වචනයෙන් නපුරු කිරීමට නොහැකි වෙයි.නව රත්නයන්ගෙන් පිරුණ මහමුහුද කවුරු තණ පන්ද‍මේකින් උණු කිරීමට සමත් වෙත්ද?

 

 22.   සුරතුරුවන් උතුමකු   ‍දෙන  දනින්             මිස

        යදි කලිමන් කෙසෙ දුරුවෙද මුලින්             පිස

        මහ මෙයකින් පහවන ගතෙහි                සරතස

        පිනි බිඳකින් වැළකිය හැකිවෙද            ‍කෙලෙස

 

කප් රුකක් වැනි උත්තමයකු  දෙන දානයකින් මිස යදියන්ගේ ලොබයෙහි පිරි සිත මුලුමනින්ම කෙසේ දුරුවෙද? මහ වැස්සකින් පමණක් දුරු කළ හැකි ශරීරයේ පීඩා ගිතිය පිනි බිඳුවකින් කවර අයුරෙකින්  වැළැක්විය  හැකිවේද?

 

 

23.   දියනෙත උදාවත සිය කිරණින්                මහරු

        මෙදියත දිවා බිහි දුරුවෙයි ගන                අඳුරු

        සිරිමත රජතුමකු දුටු පමණින්               සොඳුරු

        ඇතුළත පිටත දිව රෑ හැරෙයි                 දුක දුරු

 

සූර්යය උදාවන කල්හි ඉතා උතුම් වූ ස්වකීය සිය ගණන් රශ්මිය කරණ කොට ගෙන මේ ලෝකයෙහි දවල් කාලයේ පිටතින් පවතින දැඩි අඳුර  පහවෙයි. ශ්‍රීමත් යහපත් රජකු දුටු පමණින් දිවා රෑ දෙකෙහි ඇතුළත  පිටත පවතින දුක්ඛ නැමැති අඳුරු  දුරුවෙයි.

 

 24.    පිරිවර සෙන් රකිනා  පිණිස           නිරතුරු

        පෙර නියමින් නිරිඳෝ රැගනිති           පඬුරු

        සිය ගුණයෙන් වසිනුව  වැසි   මෙදිය    තුරු

        සිය කිරණින් දෙරණත රසගනිය           හිරු

 

පිරිවර සේනාව හැමවිට රැකගැනීම පිණිස  රජවරු  කලින් පනවා ඇති නීති අනුව  අයබදු ගනිති. ලෝකය තුල  ගුණයෙන් යුතුව  වර්ෂාව ඇති කිරීම  පිණිස  හිරු රශ්මියෙන්  පොළොවෙහි තිබෙන ජලය (උරා) ගනී.

 

 

25.    කුලුණින් ගුණෙන්  නුවණින්  පසිඳු හැම         තැන

         සුදනන් සෙවුන නිරිඳෝ  ලොව්  සත            රකින

         දෙඹරුන් මලින් රොන් ගෙන යන මෙන්   සෙමෙන

        නියමින් අය ගනිති  සත සිත               නොතළමින

 

හැම තැන්හි කරුණායෙන්ද,ගුණයෙන්ද, නුවණින් ද  ප්‍රසිද්ධ වූ සත් පුරුෂයන්ගේ  ඇසුර ලබන ලෝක සත්ත්වයා  රකින රජවරු  මී මැස්සන්  මල්වලින්  රොන්  ගෙන යන්නාක් මෙන් මිනිසුන්ගේ  සිත නොතළමින්  නියමිත පරිදි  අයබදු හැර ගනිති.


වැඩි විස්තර >>


Share

Mahabodhi Temple

කිංසීද සූත්‍රය

2015 වෙසක් තොරණ

47වන වරටත් ඉදිකළ - මහර තොරණ

 

Read more >>

යුගාසන කවි බණ 01

යුගාසන කවි බණ 02

වර්තමාන විහාරාධීපති

About Sriviwekaramaya

click here

Paritta

Paritta-01

Paritta-02

Paritta-03

Email Us :-

email

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ

siddartha-kumaru
mul-jiwithaya-ha-vivahaya
buddathwayata-pathweema
gawthama-budurajanan-wahans
darma-pacharana-charika
sanga-samajaya-athiwima
lowata-sri-sddaramaya-pahal

bududhama
bududahame-ithihasaya
samma-sambuduwarun
niwana
thripitaka-ithihasaya
prathamadarma-sangayanawa
dewana-sangayanawa
thewana-sangayanawa
chathurarya-sathya
dukka-sathya
samudaya-sathya
niroda-sathya
dukka-niroda-gamini-patipad
therawada-bududhama
mahayana-bududhama
gihi-saha-pavidi-jiwithaya

anapanasathi-bawanawa

yoga-darshanaya

pasaloswaka-pohoya-dolaha-f

ශ්‍රී දළදා මාලිගාව

dalada-maligawa

රත්නමාලී යන්ත්‍රය

rathnamali-yanthraya

ata-wisi-bodi-puja

bodi-wandana-kawi

කලා ශිල්ප

srilankawe-kala-silpa
katayam-kalawa
athdath-katayam
isuru-muniya-katayam
wahalkada-katayam
korawak-gala-katayam
muragala-katayam
sadakada-pahana-katayam
ambakke-katayam

දහම් කරුණු

sathpurusa-ha-asathpurusa-p
sugathiya-ha-dugathiya
budunwahansege-iganweem
pranagathya-yanu-ha-in-midi
karmaya-ha-punarbawaya
alpechchathawaya
satharawaram-dewa-sankalpay
bawdha-chithra-kalawa
bawdha-darmaya-ha-chanithan
bududhama-ha-samaja-sankalp
bududhama-ha-samajaya
bududhama-ha-vivaha-jiwitha
nikaya-bedaya-ha-rajya-pala
barathiya-bawdha-padiwaru
sathara-sangra-wasthu
asu-maha-sawakayan-wahansel
biksu-sasanaya

කාව්‍ය ග්‍රන්ථ

subasithaya yasodarawatha

lowada-sagarawa

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථ කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!......

ip address tracker software