topone

silmatha-kaiw

දුසිරිතෙන් වැළකී සුචරිතයෙහි හැසිරීම

dusaricheබුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කළ ආකාරයට මිනිසාට සිය හොඳ හා නරක අදහස් සමාජගත කරන්නට දොරටු තුනක් තිබෙනවා. ඒ තමයි සිත, කය, වචනය කියන අංශ. ඒවා තමාගේද සමාජයේද අර්ථය පිණිස යොදවන පුද්ගලයා සුචරිත ධර්ම පූරණය කරන කෙනා හැටියටත් තුන්දොර තමාගේ ද සමාජයේද අනර්ථය පිණිස යොදවන කෙනා දුසිරිත් ධර්ම පුරන කෙනා හැටියටත් දක්වලා තිබෙනවා.

සමාජයේ ජීවත්වන විට සුචරිත වඩන නිවැරදි දෙය කරන පුද්ගලයන් ලෙස පෙන්වමින් අයහපත් දෙය සමාජයට කරන පිරිසද සමාජය තුළ සිටිනවා. මෙහි දුර්ගුණයක් ගිහි පැවිදි ආදී වෙනසක් නැතිව මෙම තත්ත්වයේ සිටින අය දකින්න පුළුවන්. සමාජයට අර්ථවත් වැඩකරන කෙනෙක් ලෙස පෙන්වමින් බොහෝ නරක පුරුදු වැඩ කරනවා. එබඳු අය නිවැරදිව හඳුනා ගන්න අමාරුයි. තරමක් විමසිලිවන්ත ලෙස හොයා බැලුවාත් තමයි එය පැහැදිලි වන්නේ. ඒ වගේ අය මැනවින් හඳුනාගත හැකි වෙන්නෙ කාලයක් ඇසුරු කිරීමෙන්. එනිසා බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනවා. කාලයක් ආශ්‍රය කරන්නේ නැතිව පුද්ගලයන් කෙරෙහි පහදින්න එපාය කියලා. එසේ කීමට හේතුව තමයි සාමාන්‍ය සමාජය තුළ බොහෝ වැරදි සමාජයට කරන ඇතැම් අය ඉතා හොඳ සිල්වත් අය වගේ කටයුතු කරන එක. ජාතක පොතේ සඳහන් වන කුහක ජාතකය ඔබට මතක ඇති. එම කතාවෙන් පැහැදිලි කරල දෙන්නේ හැබෑ චරිතය වසාගෙන බොරු චරිතයක් මවා ගෙන පූජකවරයෙක් හැටියට ජීවත්වූ මිනිසෙක් ගැන.

තමා තුළ පවතින සැබෑ ගති සිරිත් වසන් කොට නැති උතුම් මිනිස්ගති තමා තුළ තිබෙනවා සේ අන්‍යයන්ට පෙන්වමින් සමාජයෙන් සැලකුම් ලබන්න හොඳ නැහැ. එය පවක් වගේම බරපතළ බාධාවක්. බෞද්ධ භික්ෂු සමාජයේත් ඒ වගේ අය සිටි නිසා බුදුරජාණන් වහන්සේ ඒ වගේ කිරීම වරදක් බව පවසා විනය නීති පනවලා තිබෙනවා.

බෞද්ධ භික්ෂූන් වහන්සේලාට පනවා තිබෙන ලොකුම විනය නීතිවලට කියන්නේ පාරාජිකා කියලා. පැරදුනා කියන එකයි. පාරාජිකා හතරක් තිබෙනවා. එහි හතරවන එක මේ විදිහේ එකක්. ඒ කියන්නේ තමන් ළඟ නැති උතුම් ගති ගුණ තියෙනවාය කියා වෙනත් අයට කියන එක. වෙනත් කෙනෙකු ලවා කියවන එක. නැතිනම් අනිත් අයට අඟවන එක. මෙය ඇතැම් ව්‍යාජ මිනිස්සුන් තුළ පවතින දුර්ගුණයක්. ගිහි පැවිදි කියා භේදයක් නැහැ. සමාජයේ මේ ලක්ෂණය දකින්නට ලැබෙනවා එය බරපතළ වරදක් ලෙසයි දක්වන්නට හැකිවන්නේ.

අපේ සමාජයේ ඇතැම් අය නිතර කියන කාරණාවක් තමයි ධර්මානුකූ®ල විදිහට ජීවත්වෙන එක අමාරුයි කියන කාරණාව. මෙසේ ප්‍රකාශ කරන අය පිළිබඳව සොයා බලන විට කරුණු කිහිපයක් හෙළිවෙනවා. එනම්
1. වචනයට පමණක් එසේ කීවත් ධර්මානුකූ®ලව ජීවත් වෙන්නට උත්සාහ නොගැනීම,
2. ධර්මානුකූලව ජීවත්වෙන අයටත් අකුල් හෙලීම,
3. සමාජයේ යමක් ලැබෙන්නේනම් එය ලැබිය යුත්තේ තමාටමය කියා සිතීම,
4. වෙනත් අයගේ ජීවිතය දැක ඊර්ෂ්‍යා කිරීම සහ තමාගේ ජීවිතයේ ලැබූ දියුණුවක් ද නැතිවීම

සමාජය නමට බෞද්ධ ලෙස කියූවද, ක්‍රියාත්මක බවින් එවගේ දෙයක් දකින්නට ලැබෙන්නේ නැත්නම් එය කණගාටුවට කරුණකි.

ධර්මානුකූ®ලව සුචරිතයේ යෙදෙන්නට උගන්වනු ලැබ ඇත්තේ වඩා වැදගත්වන්නේ පුද්ගලයකු ගේ තිදොර සමාජ අර්ථය පිණිස යෙදවිය යුතු නිසාය. එසේම තමාගේ සිත, කය, වචනය අන්‍යයාගේ හිතසුව පිණිස වන්නේනම් එයින් ඵල ප්‍රයෝජන ලැබෙන්නේ එය කරන පුද්ගලයායි. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ජීවිතය බොහෝ සෙයින් යෙදුනේ පරහිත පිණිසමය. පරහිත කැමැත්තෙනි.

ධර්මානුකූ®ලව හැසිරීම යනු අවංකභාවයයි. අවංකබව ඇතිකර ගත යුත්තේ තමා හා පොදු සමාජය අතර සාපේක්ෂතාවයෙන් යුතුවය. අවංක යනු සෘජුබවයි. වංක යනු ඇද බවය. සෘජු බව යනුවෙන් මෙහිලා අදහස් කරනු ලබන්නේ සත්‍යය හා සාපේක්ෂාව බලනවිට තමා කටයුතු කළ යුතු ආකාරය යි. හෘද සාක්කිය යනුවෙන් අදහස් කරනු ලබන්නේ ද එයයි. නමුත් තමා ඇතිකර ගනු ලබන හෘද සාක්කිය සද්භාව එකක් විය යුතු වන්නේ ය.

සුචරිත ධර්මයන්හි හැසිරීම එකකි. දුසිරිතෙන් වැලකීම අනිකකි. පුද්ගලයකු විසින් මෙය දෙකක් ලෙස හඳුනාගෙන අවබෝධයෙන් කටයුතු කළ යුතු වෙයි. ඇතැමුන් මෙය වරදවා වටහා ගනිති.

මෙලොව යහපත සේම පරලොව යහපත ලබා ගැනීමට උනන්දු වන්න. මෙලොව යනු වර්තමානයයි. පරලොව යනු අනාගතයයි.

ඔබට තෙරුවන් සරණයි

අනුරාධපුර, බුද්ධ ශ්‍රාවක භික්ෂු විශ්ව විද්‍යාලයේ බෞද්ධ අධ්‍යයන අංශයේ මහාචාර්ය කඩවත - මහර ශ්‍රී නාග විහාරාධිපති
ආචාර්ය පාතේගම ඤාණිස්සර හිමි



Share

පාරමිතා පූජාව - 2019

Mahabodhi Temple

කිංසීද සූත්‍රය

2015 වෙසක් තොරණ

47වන වරටත් ඉදිකළ - මහර තොරණ

 

Read more >>

යුගාසන කවි බණ 01

යුගාසන කවි බණ 02

-----------------------------------------------------------------------

වර්තමාන විහාරාධීපති

About Sriviwekaramaya

click here

Paritta

Paritta-01

Paritta-02

Paritta-03

Email Us :-

email

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ

siddartha-kumaru
mul-jiwithaya-ha-vivahaya
buddathwayata-pathweema
gawthama-budurajanan-wahans
darma-pacharana-charika
sanga-samajaya-athiwima
lowata-sri-sddaramaya-pahal

bududhama
bududahame-ithihasaya
samma-sambuduwarun
niwana
thripitaka-ithihasaya
prathamadarma-sangayanawa
dewana-sangayanawa
thewana-sangayanawa
chathurarya-sathya
dukka-sathya
samudaya-sathya
niroda-sathya
dukka-niroda-gamini-patipad
therawada-bududhama
mahayana-bududhama
gihi-saha-pavidi-jiwithaya

anapanasathi-bawanawa

yoga-darshanaya

pasaloswaka-pohoya-dolaha-f

ශ්‍රී දළදා මාලිගාව

dalada-maligawa

රත්නමාලී යන්ත්‍රය

rathnamali-yanthraya

ata-wisi-bodi-puja

bodi-wandana-kawi

කලා ශිල්ප

srilankawe-kala-silpa
katayam-kalawa
athdath-katayam
isuru-muniya-katayam
wahalkada-katayam
korawak-gala-katayam
muragala-katayam
sadakada-pahana-katayam
ambakke-katayam

දහම් කරුණු

sathpurusa-ha-asathpurusa-p
sugathiya-ha-dugathiya
budunwahansege-iganweem
pranagathya-yanu-ha-in-midi
karmaya-ha-punarbawaya
alpechchathawaya
satharawaram-dewa-sankalpay
bawdha-chithra-kalawa
bawdha-darmaya-ha-chanithan
bududhama-ha-samaja-sankalp
bududhama-ha-samajaya
bududhama-ha-vivaha-jiwitha
nikaya-bedaya-ha-rajya-pala
barathiya-bawdha-padiwaru
sathara-sangra-wasthu
asu-maha-sawakayan-wahansel
biksu-sasanaya

කාව්‍ය ග්‍රන්ථ

subasithaya yasodarawatha

lowada-sagarawa

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථ කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!......

ip address tracker software