topone

silmatha-kaiw

 

රටක ඉතිහාසය පිළිබඳ නොබිඳිය හැකි සාධක ලබා ගත හැකි ප්‍රධානතම මාධ්‍යය සෙල් ලිපි වශයෙන් සැළකිය හැකිය. සෙල් ලිපි වර්ග රැසක් ඇත. ඒවා අතර 1. ලෙන් ලිපි 2. ගිරි ලිපි 3. ටැම් ලිපි 4. පුවරු ලිපි වශයෙන් බෙදා දැක්විය හැකිය. එම ශෛලමය ලිපි වලට අමතරව රන් තඹ පත් ඉරු වල ලියන ලද ලිපි ලේඛණ ද ඉතිහාසගත කරුණු තහවුරු කිරීමෙහිලා වැදගත් තැනක් ගනියි. එම ලිපි අතරින් ලෙන් ලිපි වශයෙන් හඳුන් වන්නේ ගල් ගුහාවල ඇතුළත හෝ කටාරම් අසල ලියන ලද ලිපි වේ. ලංකාවේ එවැනි ලෙන් ලිපි රාශියක් ඇත. මිහින්තලේ වෙස්සගිරිය රිටිගල වැනි ස්ථාන මෙහිලා ප්‍රධාන තැනක් ගනියි.

තව දුරටත් කියවන්න...

සෑය ගොඩනගන්නේ අටමස්ථාන සැලසුමට අයත්
රාශි චක්‍රය උල්ලංඝනය කරමින් බවට මතයක්


පසුගිය දෙසැම්බරයේ අග භාගයේ දිනයෙක හිමිදිරියේ මම මගේ හිතවතකු ද සමග අනුරාධපුර වට වන්දනා පාරේ, ජේතවනාරාමය අද්දර කොහොඹ ගස් හන්දියේ පිහිටි පුංචි තේ කඩයකට ගොඩවැදුණෙමි. ඒ වෘත්තීය අවශ්‍යතා කිහිපයක් සඳහා අනුරාධපුරයට පැමිණි ගමනක දී එදිනට නියමිත විමර්ශන කටයුතු ඇරඹීමට පෙර ආප්පයක් කා කෝපි උගුරක් බිමටය. මගේ එම හිතවතා අනුරාධපුරයේම පදිංචි අයෙකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

 

'නිදහස' යන වචනය කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමේ දී බුදුරජාණන් වහන්සේ තරම් නිදහස පිළිබඳ වූ ධර්මදේශනා පැවැත්වූ මානව සමාජයේ නිදහස වෙනුවෙන් ක්‍රියාකළ වෙනත් ශාස්තෘවරයකු ලෝකයේ පහළ වී නොමැත. බුදුරදුන් ලොව පහළවන අවධිය වන විට දඹදිව සමාජය ප්‍රධාන කුල සතරකට බෙදී තිබුණි

තව දුරටත් කියවන්න...

ආනාපාන සති භාවනාව සඳහා අධ්‍යාත්මික පරිසරය සකස් කරගැනීමආනාපාන සති භාවනාව වැඞීමේදී, ඒ සඳහා භෞතික පරිසරය සකස් කරගන්නා ආකාරයත්, කය සකස් කරගන්නා ආකාරයත් පමණයි දැනට බොහෝ දෙනෙක් අහල තියෙන්නේ. මේ සඳහා අධ්‍යාත්මික පසුතලයක් හදාගන්න තියෙන බව දන්නෙ නෑ. මේ භාවනාව තුලින් නිවන් මග නොවැඩෙන්න හේතුව ඒකයි. සතර සතිපට්ඨානයට අයත් කායානුපස්සනාව තුළ ආනාපාන සති භාවනාව වැඞීමේදී අධ්‍යාත්මික පරිසරය සකස් කර ගත යුතු ආකාරය දක්වලා තියෙන්නෙ මෙහෙමයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

ජීව අජීවවූ ලෝකය අනේක විධ වූ රූපවලින් පිරී ඉතිරී තිබේ. මේ වූ රූප ලස්‌සන හා අවලසන්න රූප යනුවෙන් මිනිස්‌සුබෙදා වෙන්කරගෙන සිටිති. සැබවින්ම මේ වූ කලී ලෝකයාගේ ප්‍රඥප්තියක්‌ පමණකි. ප්‍රඥප්තිය යනුවෙන් හඳුන්වන්නේ ඔවුනොවුන් විසින් පනවා ගනු ලැබූ දෙයක්‌ය. ඒ හැර ඒ හැම දේහිම ඇත්තේ නිරන්තරයෙන් සිදුවන්නාවූ වෙනස්‌වන ස්‌වරූපය හෙවත් අනිත්‍ය බවයි. අනිත්‍යවූ දෙය දුකින්ද පිරී තිබේ. ඉන් ඉක්‌බිතිව ආත්ම වශයෙන් ගත හැකි සදාකාලික කිසිවක්‌ නැති මේ රූපයෝ නැත්තටම නැතිවී යති.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

ශාස්ත්‍රපති පිටිගල ධම්මවිනීත හිමි

 

adasdaඅඳුර යනු ස්වභාවයකි. ඒ ස්වභාවය අපේ එදිනෙදා ක්‍රියාකාරකම්වලට බාධාවකි. ඒ නිසා කළ යුත්තේ පහනක් දැල්වීමය. වැස්ස ස්වභාවයකි. එයට මුහුණ දිය යුත්තේ කුඩයක් ඉසලාගෙන යෑමෙනි. එහෙත් අප හුරු පුරුදුව සිටින්නේ ස්වභාවයන් උරුමයක්ය.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

 

බුද්ධ දේශනාවේ සඳහන් වන්නේ “සබ්බේ සත්තා ආහාරට්ඨිතිකා’ යනුවෙන්. සියලු සත්ත්වයන්ට ආහාරය අවශ්‍ය බවයි එයින් පැවසෙන්නේ. සාමණේර ප්‍රශ්නය යන මාතෘකාව යටතේ ඉගැන්වෙන ප්‍රශ්න රැසකට පිළිතුරු ඉදිරිපත් කෙරෙන ඉගැන්වීමෙහිදී අංක 01 යන්න කුමක්දැයි විමසූ විට ‘ඒකනාමකි යනුවෙන් විමසන විටම සියලුම සත්ත්වයන්ට ආහාරය අවශ්‍යයි යන්න මෙහිදී දක්වා තිබෙනවා

තව දුරටත් කියවන්න...


- වැල්ලවායේ සුමනබොධි හිමි

'ඒතං සන්තං ඒතං පණීතං යදිදං සරීබ සංඛාර සමතෝ සබ්බූපධි පටිනිස්‌සග්ගෝ තණ්‌හක්‌ඛයෝ නිරෝධෝ නිරීබානං' යම් මේ සියලු සංස්‌කාර සමථයට පත්වුනාවූ සියලු උපධීන් බැහැර වුනාවූ තණ්‌හාව ක්‌ෂ්ය වුනා වූ නිරෝධය වූ නිවනක්‌ වෙයිද එය ශාන්තය එය ප්‍රනීතය.'

තව දුරටත් කියවන්න...

ජීවිතය නමැති ගිරි දුර්ගය වීර්යයෙන් තරණය කළ සුමංගල මාතා

 

 

දරුවා නිසා ඇයට තම ස්වාමියාගේ රැකියාවට උදව් කිරීමද අතපසු විය. දරුවාගේ වැඩත් වුවාය.ගෙදර වැඩත් නිසා ඇය ඉතා කාර්ය බහුල තැනැත්තියක් විය. කල්ගත වන විට ඇය තව තවත් දරුවන් ලැබුවාය. පවුලේ සාමාජික සංඛ්‍යාව ඉහළ යද්දී ජීවන බරද උහුලා ගත නොහැකි තත්තවයකට පත් විය.

තව දුරටත් කියවන්න...


හොරණ රාජකීය ජාතික පාසලේ ආචාර්ය ශාස්‌ත්‍රපති
පූජ්‍ය ගයිරෑනගම විනීත හිමි


බෝධි වන්දනයට දිගු ඉතිහාසයක්‌ ඇත. බුද්ධ කාලයට පෙර සිටම වෘක්‍ෂ වන්දනාව පැවතිණි. විවිධ අරමුණු බලාපොරොත්තු ඉටුකර ගැනීම සඳහා වෘක්‍ෂයන්ට වන්දනාමාන සිදුවිය.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

බක්කුල රහතන් වහන්සේගේ හා ඇතැම් රහතන් වහන්සේලාගේ ජීවිත මෙන්ම පසේබුදුවරයන් වහන්සේලාගේ ජීවිතද පශ්චිම භවික වශයෙන් පෙන්වා දී තිබේ. එතුමන් වහන්සේලා කෙසේ හෝ එම ආත්ම භවයේදීම මාර්ගඵලාවබෝධය ලබන්නාහුමය. ත්‍රිහේතුක ප්‍රතිසන්ධිය වශයෙන් සැලකෙනුයේ අලෝභ, අදෝස, අමෝහ යන හේතුකාරක තුනෙන් යුක්තව උපත ලබන පුද්ගලයෝ වෙති.

තව දුරටත් කියවන්න...


ශාස්‌ත්‍රපති පූජ්‍ය දෑරංගල මංගල හිමි
මානවිල අන්දායම්ගොඩැල්ල ශ්‍රී ඛෙත්තාරාමාධිකාරී, මෛත්‍රී ධර්මායතනාධිපති


ශ්‍රී ලංකාව ධර්මද්වීපයක්‌ යන මතය නැවත ලෝකයාට දීමට නම් බුදු දහමට අනුගත විය යුතුය. මෙම දිවයින බෞද්ධ රාජ්‍යයක්‌ බවට පත්කොට සමස්‌ත ලෝකයටම ආදර්ශවත් රාජ්‍යයක්‌ කිරීමට පියවර ගත යුතු කාලය එළඹ තිබේ.

තව දුරටත් කියවන්න...


ග්‍රීසියට අයත් මැසිඩෝනියාවේ රජකමට පත් ඇලෙක්‌සැන්ඩර් කුමරු යුරෝපයේ සිට ගොඩබිම හරහා ඉන්දියාව දක්‌වා අධිරාජ්‍යයක්‌ ගොඩනැඟූ පළමු යුරෝපීය පාලකයා විය. මහා දිග්විජයකරුවකු වූ හේ ඉතිහාසයෙහි හැඳින්වෙන්නේ මහා ඇලෙක්‌සැන්ඩර් නමිනි.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

 

දියුණු වන පුද්ගලයා මෙන්ම පිරිහෙන පුද්ගලයාද අපට පහසුවෙන් පැහැදිලිව දැක ගත හැකි බව අප කතා කළා. ධර්මයට කැමැති සද්පුරුෂ ධර්මය පි‍්‍රය කරන්නා දියුණු වන බවත් අසද්පුරුෂ ඇසුර පි‍්‍රය කරන්නා මෙන්ම ධර්මයට ද්වේෂ කරන්නා පිරිහෙන බවත් අප කතා කළා.එසේම මිනිසාගේ පිරිහීමට තවත් ප්‍රබල ලෙසින් බලපානු ලබන කරුණු කිහිපයක් පරාභව සූත්‍රයේ තෙවන පිරිහීමේ දොරටුව ලෙසින් බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් වදාළා.

තව දුරටත් කියවන්න...

sunsetගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ  පහළ වෙන්නේ සමාජ අසාධාරණයන් පිරි තිබූ කාලයකදීය. එම අදුරු කල පරිච්ෙදයන් තුරන් කිරීමට බුදුරජාණන් වහන්සේ ගත් උත්සාහය අතිශයෙන්ම අගය කළ යුතුය. එම යුගයේ විවිධ කුල ගෝත්‍රවාදීන් ව්‍යාප්තව  සිටියහ. බොහෝ කුලයන් උපතින්ම ඔවුනටම ආවේනික රැකියාවන් වල කටයුතු කල අයුරු පුරාණ සාහිතයේ විස්තරවේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

Galagedara

ගලගෙදර ගුණදාහ පුරාණ රජමහා විහාරස්ථ භූමියට පිවිසෙන විට ගත සිත සිල් සුවඳින් ඔපවත් කරන්නා සේම “අපි වවමු රට නගමු” යන සංකල්පය සෑම කෙනෙකුගේම නෙතට එක්කරවන හරිත වර්ණයෙන් පිරි ඵලබරින් යුත් සරුසාර වගා බිමක් දැකගත හැකි වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

කොබෙයිගනේ පුබ්බිලිය ශ්‍රී සාරානන්ද පිරිවෙනෙහි ආචාර්ය, මාස්‌පොත ශ්‍රී ගංගාරාම විහාරවාසී,
පූජ්‍ය ගලගෙදර රතනවංස හිමි


නින්ද පිළිබඳ කතා කිරීමේදී සත්ත්වයාගේ ජීවිතය තුළ අඩක්‌ම සිදුවන ක්‍රියාවලියක්‌ ලෙස නින්ද හැඳින්වීමට පුළුවන. එය මිනිස්‌, තිරිසන් භේදයකින් තොරව සියලු සත්ත්වයන්ට අවශ්‍ය දෙයක්‌ ලෙස හැඳින්වීමට පුළුවන. ශරීරයේ ක්‌ෂය වූ කොටස්‌ නැවත ලබාගැනීම උදෙසාත්, ශාරීරික සෞඛ්‍ය උදෙසාත් අපේ ජීවිතයට නින්ද අවශ්‍යව පවතී.

තව දුරටත් කියවන්න...

දෙස් විදෙස් සියලු බැතිමතුන්ට ‍පොදු පහසුකම් හා ආරක්ෂාව

 

sripada-meetingශ්‍රී පාද වන්දනා වාරය දෙසැම්බර් මස (උඳුවප් පුන් ‍පෝය) දින (06) ආරම්භ වී 2015 වසරේ වෙසක් පුන් ‍පෝය දිනයෙන් අවසන් වන බව ශ්‍රී පාදස්ථානාධිපති ඌව වෙල්ලස්ස විශ්ව විද්‍යාලයේ කුලපති හා සබරගමුව පළාතේ ප්‍රධාන  සංඝනායක බෙංගමුවේ ශ්‍රී ධම්මදින්න නායක හිමියෝ පැවැසූහ.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

“අවුරුදු අටක් ආදරය කරලයි, මම එයාව විවාහ කර ගත්තේ. අප ආදරය කරන දවස්වල මම හිතුවේ. මේ ලෝකේ ඉන්න හොඳම ගැහැනිය එයා කියලයි. දවසක එයා මට ගුණවත් බිරිඳක් වෙයි කියලයි මම හිතුවේ. ඒත් ඒක එහෙම වුණේ නෑ. මට හොඳ බිරිඳක් වෙන්නවත්, මගේ දරුවන්ට හොඳ අම්මා කෙනෙක් වෙන්නවත්, මගේ මවුපියන්ට හොඳ ලේලියක් වෙන්නවත් එයාට බැරිවුණා”.

තව දුරටත් කියවන්න...

වෛද්‍ය මල්කා රත්නතුංග

චෛතසික බලයෙන් රෝග සුවපත් කිරීම පිළිබඳ ව මේ ලිපිය විස්තර කරයි.චිත්ත බලය මගින් කෙනකුගේ රෝග පීඩා සුව කිරීමේ මහඟු න්‍යාය ලොවට හඳුන්වා දුන් අසහායවෛද්‍යවරයාණෝ තිලෝගුරු බුදු රජාණන් වහන්සේ ය. එකිනෙකාට වෛර කරමින්, කුහකකම් කරමින්වෙසෙන, මානුෂීය ගුණදම් අන්තයට පිරිහී ඇති සමාජයේ තවෙකකු වෙනුවෙන් තම කාලය, ශ්‍රමය, ධනය යොදවන්නට පසුබට නොවන සත්පුරුෂයන් තවමත් නැතුවා නොවේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

මහාචාර්ය, පූජ්‍යවල්පොළ රාහුල හිමි

මහ පින්කම් ලෙස පෙන්වමින් තෙරුවනට නිගරු කරන ගිහි-පැවිදි දෙපසට ලිපි මඟින් නිවැරදිමඟපෙන්වීමක් කිරීමට මහාචාර්ය වල්පොළ රාහුල හිමියෝ 1933 දී ඉදිරිපත් වූ හ. උන්වහන්සේ එදා දැක්වූ ඒ අදහස් අදට ද ගැළපේ. මන්ද: අප තව මත් නිවැරදි ව නැති හෙයිනි.

තව දුරටත් කියවන්න...

-  පූජ්‍ය ඊතලවැටුණුවැවේ ඥානතිලක හිමි

අනුරපුරෙන් මතුවන ගුප්ත ලෝකය

ස්වාමීන් වහන්ස අනුරාධපුරයේ හාස්කම් ඇති බවට මෑතක සිට නැවතත් කතාබහට ලක්වී තිබෙනවා.
බුදු දහම කියන්නේ ආගමකට වැඩිය ඥාන විමංසා දහමක්. එනිසා හාස්කම් වැනි දේවල් බුදු දහමින් සුවිසල් ඇගයුමකට ලක් වන්නේ නෑ. නමුත් එවැනි හාස්කම් පිළිබඳව ඇති කතා ප්‍රවෘත්තීන් සියල්ලම එකවර බැහැර කරන්නත් බෑ.

තව දුරටත් කියවන්න...

පූජ්‍ය, නාලන්දේ විමලවංස හිමි

කඨින පින්කම් මගින් විවිධදූෂණයන්හි යෙදෙන භික්ෂූන් ගැන ද කියැවෙන මේ ලිපිය වස්පවාරණය, කඨිනය, කඨින චාරිත්‍ර සමඟ චීවරයේ අගය පිළිබඳ ව ද තොරතුරු රැසක් හෙළි කරයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

ඇස පිනවන රූපයක් දුටු විට අන්ධ පෘථග්ජනයන් ගේ සිතෙහි එයට ඇල්ම හට ගනී. එය අත් කැර ගැනීමෙහි ආශාව ද උපදී. කිසිවකු එයට හරස් කපතොත් ඔහුට කිපෙයි. කිසි උපායෙකින් එය අත් කැර ගත්තේ වී නම්, මෙබඳු රූප ශෝභාවක් ඇති අගනා වස්තුවකට ස්වාමි වෙමි යි උදම් වෙයි; මානය උපදවයි. මෙ සේ පි‍්‍රය රූපය නිසා රාග ද්වේශ මාන ආදී අකුසල් ඔහු තුළ රැස් වෙයි. මිහිරි හඬ, මිහිරි සුවඳ, මිහිරි රස, මිහිරි පහස, ඇති දෑ නිසා ද යට කී පරිදි ම කෙලෙස් උපදී.

තව දුරටත් කියවන්න...

Mahabodhi Temple

කිංසීද සූත්‍රය

2015 වෙසක් තොරණ

47වන වරටත් ඉදිකළ - මහර තොරණ

 

Read more >>

යුගාසන කවි බණ 01

යුගාසන කවි බණ 02

-----------------------------------------------------------------------

වර්තමාන විහාරාධීපති

About Sriviwekaramaya

click here

Paritta

Paritta-01

Paritta-02

Paritta-03

Email Us :-

email

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ

siddartha-kumaru
mul-jiwithaya-ha-vivahaya
buddathwayata-pathweema
gawthama-budurajanan-wahans
darma-pacharana-charika
sanga-samajaya-athiwima
lowata-sri-sddaramaya-pahal

bududhama
bududahame-ithihasaya
samma-sambuduwarun
niwana
thripitaka-ithihasaya
prathamadarma-sangayanawa
dewana-sangayanawa
thewana-sangayanawa
chathurarya-sathya
dukka-sathya
samudaya-sathya
niroda-sathya
dukka-niroda-gamini-patipad
therawada-bududhama
mahayana-bududhama
gihi-saha-pavidi-jiwithaya

anapanasathi-bawanawa

yoga-darshanaya

pasaloswaka-pohoya-dolaha-f

ශ්‍රී දළදා මාලිගාව

dalada-maligawa

රත්නමාලී යන්ත්‍රය

rathnamali-yanthraya

ata-wisi-bodi-puja

bodi-wandana-kawi

කලා ශිල්ප

srilankawe-kala-silpa
katayam-kalawa
athdath-katayam
isuru-muniya-katayam
wahalkada-katayam
korawak-gala-katayam
muragala-katayam
sadakada-pahana-katayam
ambakke-katayam

දහම් කරුණු

sathpurusa-ha-asathpurusa-p
sugathiya-ha-dugathiya
budunwahansege-iganweem
pranagathya-yanu-ha-in-midi
karmaya-ha-punarbawaya
alpechchathawaya
satharawaram-dewa-sankalpay
bawdha-chithra-kalawa
bawdha-darmaya-ha-chanithan
bududhama-ha-samaja-sankalp
bududhama-ha-samajaya
bududhama-ha-vivaha-jiwitha
nikaya-bedaya-ha-rajya-pala
barathiya-bawdha-padiwaru
sathara-sangra-wasthu
asu-maha-sawakayan-wahansel
biksu-sasanaya

කාව්‍ය ග්‍රන්ථ

subasithaya yasodarawatha

lowada-sagarawa

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථ කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!......

ip address tracker software