topone

silmatha-kaiw

අපරාධ මැඩලීම සඳහා දැඩි දඬුවම් ලබාදිය යුතු යෑයි කියන පිරිසක්‌ මෙන්ම දඬුවම් මගින්ම අපරාධ මැඩලිය නොහැකි යෑයි කියන පිරිසක්‌ ද සිටිති. මේ මාතෘකාව දිගු විවාදයකට හේතු වන්නකි. කෙසේ වුවද අපරාධකරුවා යනු සමාජයකට මහා බරකි. විනාශයකි. ඔහු ජන ජීවිතයට අනතුරු සිදුකරන දුෂ්ට නැතහොත් අසත්පුරුෂයකු ලෙස හැඳින්වීම නිවැරැදිය. එහෙත් මෙතැනදී එබඳු අසත්පුරුෂයන් සමාජයෙන් කොන් නොකළ යුතු බවද බුදුන් වහන්සේගේ උපදේශය වී තිබේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

ජනපි‍්‍රය බුදුදහම තුළ බුදුන් වහන්සේ උපරිතම තැන ගන්නා බව දකිනු හැකි ය. බෞද්ධ දර්ශනය තුළ බුද්ධ සංකල්පය ලෝකෝත්තරය. එහෙත් බෞද්ධ ආගම තුළ බුද්ධ සංකල්පය දයාව හා කරුණාවෙන් පිරී අත්‍යන්තයෙන් සර්වව්‍යාපි පුද්ගල බද්ධ දෙවියෙකි. මේ බුදුහු විවිධ මානව ප්‍රතිභා පුර්ණ ආකෘතියෙන් පෙනී සිටිමින් මානව සංහතියේ යහපත පිණිස විශිෂ්ට වූ දර්ශනයක් ඉදිරිපත් කරති.

තව දුරටත් කියවන්න...

අප තිලෝගුරු සම්මා සම්බුදුරජාණන් වහන්සේගේ වම් සිරිපා සටහන ඇතැයි යන පරම විශ්වාසයෙන් යුතුව සියවස් ගණනාවක් මුළුල්ලේ සිට ඉතා දුෂ්කර වූ ගමන් මගක් ගෙවා දමමින් බැතිබර ලෙස පැමිණෙන වන්දනාකරුවන්ගේ පා පහසින් ශි‍්‍රපාද මාර්ගය කාර්ය බහුල වන සිරිපා වාරයේදී ඔබ සිරිපා කරුණාකර ඇතැයි විශ්වාස කරන අතර ඔබ කිසි දිනක අවාරයේ දී සිරිපා කරුණා කර ඇතැයි අනුමාන කළ නොහැක. එනමුත් අවාරයේ දී විශේෂයෙන්ම යෙදෙන පොහොය දිනවලදී වන්දනා කරුවන් ශ්‍රීපාද කරුණා කරන බව ඔබ දැන සිටියේ දැයි නොදන්නා අතර එවැනි වූ ඉතා චමත්කාර ජනක ගමන මෙසේ සටහන් කරමි.

තව දුරටත් කියවන්න...

ඕනෑම ජන සමාජයක දියුණුවට හා පැවැත්මට අවශ්‍ය කරුණු හතරක් බුදුරජාණන්වහන්සේ සිව් සඟරාවතින් පෙන්වා දී ඇත. බෝසතාණන් වහන්සේ නොයෙක් ආත්ම භාව වල සතර සංග්‍රහ වස්තු වලින් අනුනට සංග්‍රහ කළ බව බණ පොතේ සඳහන් වේ. එය බුද්ධත්වය සඳහා ද පහසු වූ බවත් උපනුපන් ආත්ම වල අප්‍රමාණ පහසුකම් ලැබූ බවත් වැඩි දුරටත් සඳහන් වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

සසර ගමන බිහිසුණු ය. වහා වෑයම් කළ යුත්තේ ඒ ගමන නතර කිරීමට ය. මේ ලිපිය ඒ සඳහා කැරෙන අනතුරු ඇඟවීමකි; මග පෙන්වීමකි.

මහා කාරුණික වූත්, සකල ඥානයන්ගෙන් පරිපූර්ණ වූත්, අප භාග්‍යවත් අර්හත් සම්මා සම්බුදු රජාණන් වහන්සේ එක් දිනක් භික්ෂු සංඝයා අමතා මෙසේ ඇසූ හ:

“මහණෙනි, හැඳිවත හෝ හිස හෝ ගිනි ගත හොත් ඒ මොහොතේ කිනම් දෙයක් කළ යුතු ද? කෙසේ ඒ සඳහා පිළිපැදිය යුතු ද?”

තව දුරටත් කියවන්න...

මරණය කෙසේ සිදු වේ ද? මරණයෙන් පසු සිදු වන්නේ කිමෙක් ද? මේ ලිපිය ඒ පිළිබඳ ව අපගේ අවධානය යොමු කරවයි.

මිනිස්සු මරණයට බිය වෙති. මරණය උපත සමඟ ම මිනිසුන්ට උරුම වුව ද එක් දවසක් හෝ වැඩියෙන් මෙලොව ජීවත් වීමට ඔවුහු කැමැති වෙති. ජීවත් වීම අනියත බවත්, මරණය නියත බවත් බුදු දහමේ ඉගැන්වේ. ආයුෂ, උණුසුම හා විඥානය යම් විටක කයින් ඉවත් වන්නේ ද එවිට සිරුර නිකම් ලී කොටයක් මෙන් පොළොවේ වැතිරෙන බව ධම්මපදයෙහි දැක්වේ. ජීවිතය, ආයුෂ, කාලය, සිරුර බහාලීම, මරණින් මතු උපත යන කරුණු පහ කල් තියා නොදත හැකි බව ද සඳහන් වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

යහපත් සිතිවිලි නිසා සිත පිරිසුදු වන අතර නරක සිතිවිලි නිසා සිත කිළිටි වෙනවා. කෙලෙස් වශයෙන් ධර්මයේ විස්තර වන්නේ මේ හිත අපිරිසුදු කිරීමට සමත්වන සිතිවිලි වලටයි. කෙලෙස් සිතිවිලි වලින් හිත ලෙඩ වෙනවා. හොඳ, නරක, කළයුතු දේ නොකළ යුතු දේ හරිහැටි තෝරා ගැනීමට බැරිව මුලාවට පත් වන්නේ කිළිටි වූ සිතිවිලි නිසයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

මගේය – මම ය කියමින් මුළා වන්නෝ දුකෙහි ම වැටෙති. මේ ලිපිය එය පෙන්වා දෙයි.

උපන් දා සිට මිය යන මොහොත තුරා අප කරන්නා වූ සෑම දෙයක ම අරමුණ කුමක් දැ යි මඳකට විවේකී ව නුවණින් මෙනෙහි කරන්න. අප සියලු දේ ම කරන්නේ යම් කිසි සැපයක් සතුටක් රැකවරණයක් බලාපොරොත්තුවෙන් නො වේ ද? මිනිසුන් ඉගෙනගන්නේත්, රැකීරක්ෂා කරන්නේත්, විදේශගත වන්නේත්, රක්ෂණය වන්නේත්, අඹුදරුවන් පෝෂණය කරන්නේත්, සොරකම්, මිනීමැරුම්, දුරාචාර ආදියෙහි යෙදෙන්නේත්,

තව දුරටත් කියවන්න...

මිනිස් භවයක් ලැබීමේ අගය පැහැදිලි කරන මේ ලිපියඒ භවයෙන් ලද යුතු ඵලය කුමක් දැ යි පෙන්වා දෙයි.

සංසාර ගමන හුඟක් දිග යි; ඒ වගේ ම හුඟක් බිහිසුණු යි. එහි අග- මුල දකින්න බැරි තරම්දිග යි. බුදු රජාණන් වහන්සේ ඒ බව සංයුත්ත නිකායේ අනමතග්ග සංයුත්තයේදී දේශනා කළා.

තව දුරටත් කියවන්න...

කටු වලින් නිදහස් වෙන්න කල්පනා කරන්න. කටු වලින් නිදහස් වීම සඳහා කැමැත්ත උපදවා ගන්න. ඒ කටු තියෙන්නේ හිතේ. බාහිර නෙමේ. අපි කල්පනා කරනවා බාහිර තමයි මේ ප්‍රශ්න ඔක්කොම තියෙන්නේ කියලා නෑ. හිතේ තමයි මේ කටු තියෙන්නේ. එතකොට අපි මේක තේරුම් ගත්තොත් අපි ඒවා ගලවා ගන්න කල්පනා කරනවා. ආන්න ඒ සඳහා තමයි මේ එක් එක් භාවනා පුරුදු විය යුත්තේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

dewlowa“අම්මේ, දිව්‍ය ලෝකෙ ඉස්කෝල තියෙනව ද?” මාගේ දියණියට පැනයකි. “ඇයි දූ එහෙම ඇහැව්වේ?” මම අසමි. “කියන්නකෝ”, ඈ ඇවටිලි කරයි. “මං දන්න තරමින් නම් නැහැ,” මම පවසමි.

“හප්පෝ... එහෙනම් හරිම හොඳයි! හොඳට පින් කරන්න ඕනෑ මං දිව්‍ය ලෝකේ යන්න,” ඈ තුටින් ඉපිලෙයි.

“ඒ මොක ද, හදිසියේ ම?” මට ද පැනයකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

apiයහපත් ජීවිතයක් උදෙසා ළං කරගත යුතු, ඇසුරු කළ යුතු කවුරුන් දැ යි මෙයින් පැහැදිලි කැරේ.

ඔබේ ජීවිතයේ විටෙක තනි වන්නට සිතුණු අවස්ථා නැති ද? ඇසුරට ගැළපෙන කෙනකු නැති විට, තමන් තේරුම් ගැනීමට තරම් කෙනකු නැති විට පිරිසක් මැද වුව ද සිතින් තනි වන, හුදෙකලා වන අවස්ථා කොතෙක් ද? එකට කමින්, බොමින්, විනෝද වෙමින් කාලය ගත කරන මිතුරන් කොතෙකුත් සිටිය ද ජීවිතයේ තමන් අවබෝධ කරගත යුතු මොහොතක තමන් අවබෝධ නොකරගන්නෝ ම කොතරම් ද?

තව දුරටත් කියවන්න...

දුසිරිතෙන් වැළකී සුචරිතයෙහි හැසිරීම

dusaricheබුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කළ ආකාරයට මිනිසාට සිය හොඳ හා නරක අදහස් සමාජගත කරන්නට දොරටු තුනක් තිබෙනවා. ඒ තමයි සිත, කය, වචනය කියන අංශ. ඒවා තමාගේද සමාජයේද අර්ථය පිණිස යොදවන පුද්ගලයා සුචරිත ධර්ම පූරණය කරන කෙනා හැටියටත් තුන්දොර තමාගේ ද සමාජයේද අනර්ථය පිණිස යොදවන කෙනා දුසිරිත් ධර්ම පුරන කෙනා හැටියටත් දක්වලා තිබෙනවා.

තව දුරටත් කියවන්න...

maha_sagarayaවෙරළ අයිනෙන් ගත්තත්, සාගරයේ මැදින් ගත්තත්, සාගරයේ කුමන ස්ථානයකින් ගත්තත් ,මුහුදු ජලයේ ඇත්තේ ලුණු රසයයි. ලුණු රසය හැර වෙනත් රසයක් මුහුදු වතුරේ නැත. මෙසේ එකම රසයක් ඇත්තේ මුහුදු වතුරේ පමණක් නොව ශාසනයේ ද එසේ ඇති බව පෙන්වා දෙන බුදුරදුන් , සෑම භික්‍ෂුවකගේම එකම පරමාර්ථය නිවන් රසය ලැබීම බවත් වෙනත් රසයක් බලාපොරොත්තු නොවන බවත් පැවසීය.

තව දුරටත් කියවන්න...

danබුදුරදුන් වෙනුවෙන් උන්වහන්සේ ජීවමානව නොසිටියත් මෙතරම් ආහාර පාන බුද්ධ පූජාවන් ලෙස පූජා කරන්නේ ඇයි එයට හේතුව කුමක්ද? එයට හේතුව උන්වහන්සේ සංසාරයේ පිරිසුදු චේතනාවෙන් දන්දීම නොවේ ද? අද උන් වහන්සේගේ ශ්‍රී නාමයට ලැබෙන පූජාවන් දෙස බැලීමේ දී උන්වහන්සේ සසර මොන තරම් නම් දන් දෙන්නට ඇද්ද කියා ඕනෑම කෙනෙකුට සිතෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත.

‘දානය’ කියන වචනයේ ඇති වටිනාකම බුදු කෙනෙකුට හැර සාමාන්‍ය කෙනෙකුට පැහැදිලි කිරීමට අපහසුය. පුහුදුන් වැසියාගේ ඇති දැනුම් තේරුම් අනුව එම වචනය පිළිබඳ විග්‍රහ කළද එතනින් නොනැවතී අසීමිත අර්ථ විග්‍රහයක් මත එම වචනය සම්පිණ්ඩිතය. එය බුදු ඇසකටම මිස සාමාන්‍ය ඇසකට නොපෙනේ. මසැසින්ද දැකිය නොහැකි දානානිසංසය මනසින්ම දැකිය යුතුය.

තව දුරටත් කියවන්න...

maruඑක් කලෙක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වජ්ජි ජනපදයෙහි උක්කචෙලා නම් නුවර සමීපයෙහි ගංගානම් ගංතෙර වැඩ වාසය කරන කල්හි භික්ෂූන් අමතා පෙර සිදු වූ කතාවක් දේශනා කළහ. මෙය ගඟෙහි තරම නොදැන ගවයන් එතෙර කිරීමට ගොස් ගවයන් සියලු දෙනා විනාශ කරගත් ගොපල්ලකු හා ගඟෙහි තරම දැන ගවයන් එතෙර කොට ගවයන් බේරාගත් ගොපලලකු පිළිබඳ කතාවකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

namaskarayaඅප සමාජයේ බොහෝ දෙනා ගතානුගතික සිරිත් අනුගමනය කිරීමට පෙළඹී සිටිති. ඇතැම් තැන්වල දක්නට ඇත්තේ විකාර ස්වරූපී වන්දනා කිරීමකි. අප වන්දනා කරන්නේ ඇයි? කුමක් සඳහා වඳින්නේ ද? යන්න දැනගෙන ඉන්නේ කී දෙනෙක් ද බුදුරජාණන් වහන්සේ ධම්ම පදයේ දේශනා කළේ,

“සහස්සමසි චෙ වාචා - අනත්ථ පද සංහිතා”

එකං අත්ථ පදං සෙය්‍යො - යං සුත්‍ථා උපසම්මති යනුවෙනි.

තව දුරටත් කියවන්න...

paw එක් සමයක භික්‍ෂූන් වහන්සේ ඇමතූ බුදුරජාණන් වහන්සේ අධිපති ධර්ම තුනක් පිළිබඳව දම්දෙසුමක් දේශනා කළහ. ඥානවන්තයා තමා අධිපතිකොට බලා, ලෝකය අධිපතිකොට බලා, ධර්ම අධිපතිකොට බලා, අකුසල් ධර්ම බැහැරකොට වීර්යයෙන් යුක්තව අප්‍රමාදීව ධර්මයෙහි හැසිරෙන අයුරු මෙහි විචිත්‍ර ලෙස විවරණය වී ඇත.

තව දුරටත් කියවන්න...

siyadiwiඅද වනවිට ලෝකයේ දිනෙන් දින ඉහළ යන දැවෙන සමාජ ප්‍රශ්න රාශියකි. මත්ද්‍රව්‍යයන්ට ඇබ්බැහිවීම්, වැරදි ඉඳුරන් පිනවීම නිසා ඇතිවන මාරාන්තික සමාජ රෝග මෙන්ම ඒ හා බැඳුණු ගබ්සා කිරීම් හා මානසික ආතතීන් හා සියදිවි නැති කරගැනීම් ඒ අතරින් සුවිශේෂී වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

විශ්වාසයට නොව අවබෝධයට ඉඩදෙන බුද්ධිමතුනටය


flowerබුදු දහමට අනුව දෙවියන් යනු විශ්වයේ කිසියම් පාරිසරික මට්ටමක් තුළ ජීවත් වන සත්ව විශේෂයකි. දෙවියන් පමණක් නොවේ. මනුෂ්‍ය නොවන එහෙත් විවිධ ශක්තීන් යුතු උස් පහත් වන තවත් ජීවීන් කොටස් සාමාන්‍ය පියවී ඇසට හසුනොවෙමින් ජීවත් වෙති. ලෝකයේ උතුරු දකුණු මහාද්වීපයන්වල ජීවත් වන සත්වයන් ගේ ශරීර සැකසී ඇත්තේ එකී පරිසරයට අදාළවය.

තව දුරටත් කියවන්න...

ආදි බ්‍රහ්මචරිය පඤ්ඤා සූත්‍රය


arthawathbawddayakuපුද්ගලයෙකුගේ දියුණුව ආකාර දෙකකි. භෞතිකව ඇති  වන දියුණුව පමණක් සැබෑ දියුණුව ලෙස බුදු දහම නොසලකන අතර ආධ්‍යාත්මික නැත්තවුන් අසාහසික අධාර්මික ක්‍රියා සිදු කිරීමට පෙළඹේ. එය පුද්ගලයෙකු ලෙස සසර, ඔහුට දුක් විපාක පිණිස පවතින අතර සමාජයක් ලෙස මෙලොව හානි ගෙනදීමට සමත් වෙයි. අංගුත්තර නිකායෙහි සඳහන් ඉහත දක්වන ලද සූත්‍ර දේශනාවෙන් අවධාරණය වන්නේ ආධ්‍යාත්මික දියුණුවට ගත හැකි උපදේශ 8කි.

තව දුරටත් කියවන්න...

theweni-asaබෞද්ධ දර්ශනයෙහි ප්‍රධානතම අංශය ලෙස ගැනෙන්නේ මධ්‍යම ප්‍රතිපදාවයි. ජීවිතයට සතුට ලං කොට දෙන පියවර අටකින් යුත් ආර්්‍ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගයට ගොනු කොට ඇත්තේ එයයි. එහි 7 වන අංගය ලෙසින් යහපත් සතිය පුරුදු පුහුණු කළ යුතු ආකාරය විස්තර කෙරේ.
සතිය පිළිබඳ සම්පූර්ණ අවධානය යොමු කළ දේශනාව වන්නේ සතිපට්ඨාන සූත්‍රයයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

සිරිලක සිරියෙන් පිරී ඉතිරී පැතිරී යන සිංහල අලුත් අවුරුද්ද වූ කලී ලාංකික ජනතාවගේ ඓතිහාසික උදාර අනන්‍යතාවය ප්‍රකට කරන කැඩපතක් බඳුය. චින්තනය, භාෂාව, ආහාර, ඇඳුම් පැළඳුම් ගමන් බිමන් ආදී ජීවන ගමනේ සියලු අවශ්‍යතාවයන් සංයුක්තවන බක් මස සොබා දහමින් මානව සමාජයට දෙන අනගි දායාදයකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

අවුරුදු කෑම මේසයේ දැල්වෙන පහන ආලෝකය, ප්‍රඥාව, සූර්ය ශක්තිය පෙන්නුම් කරයි. අවුරුද්දට ළිඳ සමග ගනුදෙනු කිරීම පණ රැක දෙන ජලයට කළගුණ දැක්වීම සංකේතවත් කිරීමකි. මිනිස් ජීවිත ආරක්‍ෂා කරනුයේ ජලයයි. සිංහල හින්දු අවුරුද්ද සමරන සියලු සුබ නැකත් සමඟ නැකත් විශ්වාස කිරීම, නැකැත්වලට ගරු කිරීම පෙන්නුම් කරයි.

සිංහල හින්දු අලුත් අවුරුද්ද උදාවෙයි. මෙහිදී අවුරුදු චාරිත්‍ර සමඟ බුදුදහමේ හා හින්දු දහමේ ඇති සම්බන්ධතා එහි කැපී පෙනෙන සිද්ධි කීපයක් පිළිබඳ සටහන් කිරීම මේ ලිපියේ අරමුණයි. ආර්යයන් සංචාරක එඬේර ගෝත්‍රයක් ලෙස මධ්‍යම ආසියාවේ දැනට අවුරුදු පන්දහසකට පමණ පෙර ජීවත්ව ඇත. 

තව දුරටත් කියවන්න...

“ මහණෙනි, උපාදානයන්ට හේතු වූ ධර්මයන් විෂයෙහි
ආස්වාදය අනුව බලමින් වාසය කරන්නහුගේ තෘෂ්ණාව බෙහෙවින්ම වැඩෙයි. ”

කාරුණික වූ පින්වත්නි,

ඉහත සඳහන් කරනු ලැබුවේ සංයුත්ත නිකායෙහි අභිසමය සංයුත්තයේ සඳහන් උපාදාන සූත්‍ර දේශනාවේ ධර්ම කොට්ඨාශයකුයි.භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසින් භික්‍ෂූන් වහන්සේලා ආමන්ත්‍රණය කරන ලදහ. මහණෙනි, උපාදානයන්ට හේතු වූ ධර්මයන් විෂයෙහි ආස්වාද අනුව බලමින් වෙසෙන්නහුගේ තෘෂ්ණාව බෙහෙවින්ම වැඩෙයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

Mahabodhi Temple

කිංසීද සූත්‍රය

2015 වෙසක් තොරණ

47වන වරටත් ඉදිකළ - මහර තොරණ

 

Read more >>

යුගාසන කවි බණ 01

යුගාසන කවි බණ 02

-----------------------------------------------------------------------

වර්තමාන විහාරාධීපති

About Sriviwekaramaya

click here

Paritta

Paritta-01

Paritta-02

Paritta-03

Email Us :-

email

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ

siddartha-kumaru
mul-jiwithaya-ha-vivahaya
buddathwayata-pathweema
gawthama-budurajanan-wahans
darma-pacharana-charika
sanga-samajaya-athiwima
lowata-sri-sddaramaya-pahal

bududhama
bududahame-ithihasaya
samma-sambuduwarun
niwana
thripitaka-ithihasaya
prathamadarma-sangayanawa
dewana-sangayanawa
thewana-sangayanawa
chathurarya-sathya
dukka-sathya
samudaya-sathya
niroda-sathya
dukka-niroda-gamini-patipad
therawada-bududhama
mahayana-bududhama
gihi-saha-pavidi-jiwithaya

anapanasathi-bawanawa

yoga-darshanaya

pasaloswaka-pohoya-dolaha-f

ශ්‍රී දළදා මාලිගාව

dalada-maligawa

රත්නමාලී යන්ත්‍රය

rathnamali-yanthraya

ata-wisi-bodi-puja

bodi-wandana-kawi

කලා ශිල්ප

srilankawe-kala-silpa
katayam-kalawa
athdath-katayam
isuru-muniya-katayam
wahalkada-katayam
korawak-gala-katayam
muragala-katayam
sadakada-pahana-katayam
ambakke-katayam

දහම් කරුණු

sathpurusa-ha-asathpurusa-p
sugathiya-ha-dugathiya
budunwahansege-iganweem
pranagathya-yanu-ha-in-midi
karmaya-ha-punarbawaya
alpechchathawaya
satharawaram-dewa-sankalpay
bawdha-chithra-kalawa
bawdha-darmaya-ha-chanithan
bududhama-ha-samaja-sankalp
bududhama-ha-samajaya
bududhama-ha-vivaha-jiwitha
nikaya-bedaya-ha-rajya-pala
barathiya-bawdha-padiwaru
sathara-sangra-wasthu
asu-maha-sawakayan-wahansel
biksu-sasanaya

කාව්‍ය ග්‍රන්ථ

subasithaya yasodarawatha

lowada-sagarawa

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථ කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!......

ip address tracker software