topone

silmatha-kaiw

කළුතර පූජනීය බෝධීන් වහන්සේ පිළිබඳ මෙම ඓතිහාසික තොරුතුරු කිහිපය ඔබ දන්නවාද?මෙම පූජනීය ස්ථානය දැනට වසර 2320 කටත් වඩා ඈත යුගයක සිට ආරක්ෂාරීව පැවත තිබේ. සුප්‍රසිද්ධ කළුතර පුරවරය අතීතයේදීද ලංකා රාජධානි වල අතිශය වැදගත් නගරයක් වූ බවට මහා වංශය සාක්‍ෂි දරයි. එනම් මෙම නගරය ගංගා මුවදොරක් අසළ පිහිටා තිබීම නිසා තොටුපොල නගරයක් සේ භාවිතයට අතිශය යෝග්‍යය වීමයි. සිංහල-පෘතුගීසි පාලනය යටතේ අතීතයෙදී වෙළඳ වරායක් ලෙස කළුතර පාලනය කළ පෘතුගීසිහු කි.ව.1597 දී කළුතර මුළුමනින්ම තම අණසක යටතට ගත්හ. "ජෙරනිමෝ ද අසවේදෝ" නම් පෘතුගීසි සෙනෙවියා කළු ගං තීරයට යාබඳ බිම් කොටසක් තම පාලන කේන්ද්‍රස්ථානය සේ තෝරාගත් බව පැවසේ. අසවේදෝ පසුව මෙම ස්ථානය ස්ථිර යුධ බල කොටුවක් බවට පත් කළේය. එහිදී මෙම කුඩා කඳු ගැටය මුදුනේ තිබූ "ගංගාතිලකය" නම් වූ විහාරය ඔවුන් විනාශකර එහි දේවස්ථානයක් තනවා ඇත.මෙම බල කොටුවේ බාහිර සීමාව අද පවා පැහැදිලි ව හඳුනාගත හැකිවේ.කළුතර මුහුදුබඩ මහා මාර්ගය තැනවීමට අඩිතාලම දමන ලද්දේ ලංදෙසින් විසිනි. ඔවුන් 1656 දී කළුතර බල කොටුව අල්ලා ගත්හ. ඒ අනුව කළුතර සිට කොළඹට මහා මාර්ගය ඉදිවිය.ඊට හේතු පාදක වූයේ කළුතර තිබූ වාණිජ වටිනාකමයි.කළුතර 1796 දී ඉංග්‍රීසීන්ට අයත් විය. 19 සියවස අගදී මෙහි පැරණි බල කොටුවේ කුඩා කඳු ගැටය මුදුනේ ඔවුන් දිසාපති නිල නිවස ඉදි කළේය.කළුතර බෝධියේ උඩ මළුවේ වැඩ සිටින්නේ අනුරාධපුර "ජය ශ්‍රී මහා බෝධීන් වහන්සේ" ගෙන් පැන නැගුනු වර්ෂ 2320 කටත් වඩා ඉපැරණි දෙතිස් ඵලරුක බෝධීන් වහන්සේ නමක් බව මහා බෝධි වංශයේ සඳහන් වේ. එහි “මහා ජල්ලික”නම් ගමක් ගැන සඳහන් වන අතර එම ගම කළුතර බැව් අවිවාදයෙන් පිළිගැනේ. 16 වන සියවසේ විදේශ බල කොටුවක් බවට පත්වූ වර්තමාන උඩ මළුව තුල මෙම බෝධීන් වහන්සේ ශත වර්ෂ 5ක් පමණ කලක් විරාජමානව වැඩ වසයි.පහළ මළුවේ බෝධීන් වහන්සේ ක්‍රි.ව.1042ක් පමණ ඉතිහාසයකට හිමිකම් කියයි. ඉන්දීය සම්භවයක් ඇති “වික්‍රම පාණ්ඩ්‍යය” නම් කුමාරයා සොළීන් ගෙන් මිදීමට දකුණට පලා යන ගමනේදී මෙම බෝධි අංකුරය රෝපණය කල බව සැලකේ. ඵ් වන විටද උඩ මළුවේ ගංගාතිලක විහාරය පැවතුනු බැව් විශ්වාස කෙරේ.ක්‍රි.ව. 1377දී කළුතර තෙක් දුම්රිය මාර්ගය දිගුවීමත් සමග ඉංග්‍රිසි ජාතිකයින් මෙය කපා දැමීමට උත්සාහ කළද එය ව්‍යාර්ථ වී ඇත.ක්‍රි.ව. 1921 දි බලපිටියේ වංශවත් පරපුරක් නියෝජනය කල නීතීඥ “ශ්‍රීමත් සිරිල් ද සොයිසා” නම් වූ යුග පුරුෂයා කළුතර අධිකරණයේ සේවයට පැමිණීම මෙම‍ ඓතිහාසික සිද්ධස්ථානයේ වත්මන් අසිරියේ පළමු අදියර වේ. 1921 වර්ෂයේ දී තවත් දානපතියන් හා ඵක්ව පහත මළුවේ බෝධීන් වහන්සේගේ සංවර්ධනයට ඵතුමා විසින් පියවර ගෙන ඇත. 1939 වන විට පහත මළුවේ කුඩා චෛත්‍ය හා ගඟ ආසන්නයේ බුදු මැදුර තැනීම ආරම්භ කර ඇත. 1953 වන විට කළුතර බෝධි භාරකාර මණ්ඩලය පිහිටවා ඇති අතර පසු කලෙක ඊට පහල හා උඩ මළුවේ හිමිකාරත්වය ලැබී ඇත. උඩ මළුවේ වන දැවැන්ත චෛත්‍යට මුල්ගල තබන ලද්දේ 1964 දී වන අතර, ඊට 1974 දී කොත් පැළදවා ඇත.මෙම සියළුම බෝධීන් වහන්සෙලාගේ නිරන්තර සෞඛ්‍ය තත්වය සොයා බැලීමට ඵ් සඳහාම විශේෂතා ඇති වෛද්‍යවරුන්ද යොදා තිබීම විශේෂත්වයකි. වර්තමානයේ එම කටයුතු සිදු කරන්නේ පේරාදෙණිය උද්භිද උද්‍යානයේ හිටපු අධ්‍යක්‍ෂ උද්භිත විද්‍යාඥ B. සුමිත්‍රාරච්චි මහතායි.කළුතර බෝධි පරිශ්‍රයේ නම කියවෙත්ම “නීතීඥ ශ්‍රීමත් සිරිල් ද සොයිසා” මහතාගේ නාමය අමතක කළ නොහැකියි. කළුතරට ඉමහත් සේවාවක් කළ මෙතුමාගේ සද්කාර්යන් අතර කළුතර බාලිකා විද්‍යාලය හා කළුතර විද්‍යාලය ඇරඹීම, කතරගම කිරිවෙහෙර ප්‍රතිසංස්කරණය කර අද ඇති තත්වයට පත් කිරීම, එම මාර්ගය සෑදීම, කතරගම වන්දනාවේ පැමිණෙන්නන්ට සුවිසල් විවේකාගාරයක් ඉදිකිරීම, ඇතුළු තවත් පුණ්‍යකර්ම රාශියකි. 1896-12-21 දී බලපිටියේ උපත ලැබූ එතුමා 1978-01-02 දින අභාවප්‍රාප්ත විය. එතුමාගේ පිළිරුවක් කළුතර බෝධි පරිශ්‍රයේ ඇති අතර එය 1986-02-23 දින නිරාවරණය කෙරිනි.
 

කළුතර පූජනීය බෝධීන් වහන්සේ පිළිබඳ මෙම ඓතිහාසික තොරුතුරු කිහිපය ඔබ දන්නවාද?

මෙම පූජනීය ස්ථානය දැනට වසර 2320 කටත් වඩා ඈත යුගයක සිට ආරක්ෂාරීව පැවත තිබේ.

සුප්‍රසිද්ධ කළුතර පුරවරය අතීතයේදීද ලංකා රාජධානි වල අතිශය වැදගත් නගරයක් වූ බවට මහා වංශය සාක්‍ෂි දරයි. එනම් මෙම නගරය ගංගා මුවදොරක් අසළ පිහිටා තිබීම නිසා තොටුපොල නගරයක් සේ භාවිතයට අතිශය යෝග්‍යය වීමයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

- ත්‍රිපිටක ධර්ම විශාරද බලංගොඩ ජිනරතන නාහිමි

 

Katinaශාසනික පිළිවෙත් සැකසී ඇත්තේ ගිහි පැවිදි දෙපිරිසගේ තිදොර සංවරවීමේ පරමාර්ථය මුල් කොටගෙනය. එයිනුත් ප්‍රධාන වන්නේ සිතයි. සිත රාග, දෝෂ, මෝහ යන අකුසල මූලයන්ගෙන් පාරිශුද්ධ වූ තරමටම කායික වාචසික ද්වාරයන් ද පාරිශුද්ධියට පත්වෙයි. මෙසේ සිතෙහි ඇතිවෙන පිරිසිදු අපිරිසිදු භාවය හේතුකොටගෙන කුසල, අකුසල් භේදය ඇතිවෙයි.

තව දුරටත් කියවන්න...


හොරණ රාජකීය විද්‍යාලයේ ආචාර්ය,
ශාස්‌ත්‍රපති පූජ්‍ය ගයිරෑනගම විනීත හිමි


බුදුරජාණන් වහන්සේ සැවැත්නුවර ඡේතවනාරාම නම් අනේපිඬු සිටුහුගේ ආරාමයෙහි වැඩ වෙසෙති. එකල වූ මෙම සිදුවීම ශාසනයේ සංවර්ධනය සඳහා හේතු වූවකි. තවද උසස්‌ අනුසස්‌ ලබාගත හැකි කුසලයක්‌ද අත්පත්කරගත් පුවතකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

- මහාචාර්ය පාතේගම ඤාණිස්සර හිමි

Nanissar-himiඅනුරාධපුර වටවන්දනා පාරේ සමාධි ප‍්‍රතිමාව සහ කුට්ටම් පොකුණ අද්දරින් වැටීගත් ගල් පාලම පාර අසන්නයේ පිහිටි පැරණි විජයාරාම ආරාමික වනපෙතින් දහවල් කාලයේ පවා භික්‍ෂු රූප මැවී නොපෙනී යතැයි පැතිර යන ආරංචිවලට පසුගිය 30 වැනි අඟහරුවාදා අනුව ඒ පිළිබඳ ස්ථානීය නිරීක්ෂණයක් සඳහා අනුරාධපුර ශ‍්‍රී ලංකා භික්‍ෂු විශ්ව විද්‍යාලයීය බෞද්ධ අධ්‍යයන අංශයේ මහාචාර්ය පූජ්‍ය පාතේගම ඤාණිස්සර හිමියන් පසුගිය දිනයෙක එහි වැඩම කොට තිබේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

(සෞම්‍යා මීගහවෙල)
Anurapuraදහවල් කාලයේදී පවා යෝගාවචර භික්‍ෂුන් වහන්සේලාගේ රූ අසිරිමත් අයුරින් පෙනී නොපෙනී යන බවට ආරංචි පැතිරයන ඉපැරණි ආරාමික වනපෙතක් පිළිබඳව අනුරාධපුරයෙන් වාර්තා වේ. විජයාරාම යන නමින් හැඳින්වෙන මෙම විස්මිත ආරාමික වන අරණ පිහිටා ඇත්තේ අනුරාධපුර සමාධි පිළිමය, කුට්ටම් පොකුණ අද්දරින් වැටී ඇති ගල්පාලම පාරේ කි.මී.දෙකක් යන විට හමුවන රණවිරු ඉන්දික අනුර මාවතේ ය.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

පරවාහැර චන්දරතන නාහිමි ප්‍රංශයේ ප්‍රධාන සංඝ නායක

 

Kalaniලෝකයේ මිනිසා ඇතුළු සත්ව වර්ගයා උපදිමින් මැරෙමින් පවතිනා මේ ස්වභාවය සසර යනුවෙන් හැඳින්වෙයි. සංසරන්තී ති සංසාරෝ යන්න අටුවාචාරීන් වහන්සේලාගේ විවරණයකි. එහි අදහසට අනුව ඉපදෙමින් මියයමින් සසර සැරිසරන බැවින් සංසාර යනුවෙන් හැඳින්වේ. සැබවින්ම එය සත්‍යයකි. සත්වයා සිදුකරන්නේ සැරිසැරීමකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

kandy-peraheraමේ දිනවල අප රටේ මධ්‍යම, සබරගමුව, බස්නාහිර පළාත් ඇතුළු තවත් ප්‍රදේශ කිහිපයකට මහ වැසි ඇදහැළෙන අතරේ උතුර, උතුරු මැද, නැගෙනහිර, ඌව ආදී ප්‍රදේශ කිහිපයකට දරුණු නියඟයක් බලපා ඇති බව නොරහසකි. ඒ අතරේ මහනුවර ශ්‍රී දළදා මාලිගාවේ දළදා වහන්සේ සම්බන්ධ ඇසළ උත්සව සමයේදී මෙරටට වැසි ඇදහැලෙන බවට ද දැන් කලක සිට ‍පොදු ජන විඥානයේ මුල් බැසගත් විශ්වාසයක් පවතී. මෙහි සුළමුල කුමක්ද? දැන් අපි ඒ පිළිබඳ මඳක් විමසා බලමු.

තව දුරටත් කියවන්න...


මිනිසුන්ට මෙන්ම තිරිසන් සතුන්ටද මහ ‍පොළවෙහි ජීවත්වීම පිණිස එක හා සමාන උරුමයක් තිබේ. එනිසා මිනිසුන්ට තම දිවි රැක ගැනීමට තිබෙන අයිතියම තිරිසන් සතුනටද ඔවුන්ගේ ජීවිතය රැක ගැනීම සම්බන්ධයෙන් තිබිය යුතුමය. මෙය බුදු දහමෙහි ඉතා පැහැදිලිවම සඳහන් වන්නකි. ඒ සම්බන්ධ ප්‍රමුඛතම බුද්ධ වචනයක් වනුයේ ‘අත්තා නං උපමං කත්වා - න හනේ‍යය න යානයේ’ යන්න ය. එනම් ‘තමන් උපමාවට ගෙන අනිකෙකු නොමරන්න නොමරවන්න’ යන්නය.

තව දුරටත් කියවන්න...

සෙන්කඩගල පෙරහර උදානය

දළදා පෙරහරේ ප්‍රධානම සංකේතය දළදා කරඬුවයි. වැඩ සිටින මාලිගය ඇතුළේ තැන්පත් කර ඇති පෙරහර කරඬුව පෙරහර සඳහා දියවඩන නිලමේ තුමාගේ අතෙහි තැන්පත් කරන මොහොත සැබැවින්ම අසිරිමත් දසුනකි.

තව දුරටත් කියවන්න...

වස් සමයෙහි පිළිවෙත් පුරමු

අටමහා කුසල් අතර උසස්ම පින්කම කඨින පින්කමයි. එය ඒ තරම්ම ශක්ති සම්පන්න පිනක් වනුයේ එය හුදු චීවර පූජාවක්ම නොවන නිසාවෙනි. බොහෝ මිල මුදල් වියදම් කර කරනු ලබන පින්කමකට වඩා කඨින පිංකම උසස් වනුයේ ඒ හා සම්බන්ධ සංඝකර්ම. ඇවතුම් පැවතුම් මෙන්ම එක විහාරස්ථානයක වසරකට කළ හැකි වන්නේ එක් පින්කමක් පමණක් නිසාවෙනි.

තව දුරටත් කියවන්න...

දළදා වහන්සේ සම්බන්ධව අපේ රටේ දළදා සාහිත්‍යයක් පවා බිහි වී තිබේ. එම දළදා සාහිත්‍යය ‍පෝෂණය වී ඇත්තේ දළදා සිරිත, දළදා පූජාවලිය, දළදා හටන, දළදාවලිය, දන්ත ධාතු විස්තරය, දළදා අෂ්ටක, දාඨා වංශය ආදියෙනි. මේවායෙහි දළදා වහන්සේ සම්බන්ධව සෘජුවම තොරතුරු දැනගත හැකිවෙයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

ඉතා සරලව විග්‍රහ කරන්නේ නම් බෞද්ධයා යනු තෙරුවන් සරණ පිළිගත් පුද්ගලයාය. බෞද්ධයා සිල්වත් අයෙකු බවට පත්වන්නේ පංච ශීලය අනුගමනය කිරීමෙන්ය.මෙසේ තෙරුවන් සරණ පිළිගත් සිල්වත් බෞද්ධයා තෙරුවන් සමීපයෙහි ඇසුර ලබන හෙයින් උපාසක උපාසිකා යනුවෙන් හඳුන්වනු ලැබේ.

එම උපාසක භාවය දියුණුවන හා පරිහානියට පත්වන කරුණු දහයක් අංගුත්තර නිකායේ උපාසක චණ්ඩාල සූත්‍රයෙහි දැක්වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

Nirayaනිරය, නරකය බොදු ජන මනසෙහි තදින් කාවැදී ඇති කේන්ද්‍රීය සංකල්පයකි. එම ඉගැන්වීම එපමණටම ජන විඥානයට සමීප වන්නට හේතුකාරක වූ හේතූන් රාශියකි. අපි සිතන, පතන කියන දෑ ප්‍රතිඵල වශයෙන් සසර පුරාවටම ලැබෙන බව විශ්වාස කරන කර්ම සංකල්පය පිළිගන්නා වූ අනුගාමිකයෝ වෙමු. ඒ කර්ම සංකල්පයට අනුව දුශ්චරිතය ‍පෝෂණය කරන්නවුන්ට දුක්ඛිත විපාක ලැබෙන ස්ථාන ප්‍රධාන වශයෙන් හතරක් ලෙස දහමේ උගන්වයි. ඒවා අපාය භූමි නොහොත් කාමදුගති භූමි ලෙස හැඳින්වේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

රාජකීය පණ්ඩිත වල්‍පොළ පියරතන හිමි

යහපත් මිහිරි වචන කථා කරන අයට මෙලොව හා පරලොව  වශයෙන් ලැබෙන ආනිශංස පිළිබඳව ධර්මයේ විස්තර කෙරිලා  තියෙනවා නේද?
යහපත්, කන්කළු මිහිරි වදන් කථා කිරීමෙන් ලැබෙන ආනිශංස පිළිබඳව  ත්‍රිපිටකයේ බොහෝ තැන්වල විස්තර වී තිබෙනවා. මහා මංගල සූත්‍රයේදී යහපත්  වචන කථා කිරීම (සුභාසිතා ච යා වාවා) උතුම් වූ මංගල කරුණක් හැටියට දේශනා කරල තිබෙනවා. ඊට අමතරව දීඝ නිකායේ, බ්‍රහ්මජාල සූත්‍රය, මජ්ජිම නිකායේ, කන්දරක, උපාලි, දේවදහ  වැනි සූත්‍රවල කථා ව්‍යවහාරයේ දී අවධානය යොමු කළ යුතු කාරණා කීපයක් විස්තර වෙලා තියෙනව.

තව දුරටත් කියවන්න...

ශ්‍රී ගෞතම සම්බුද්ධ ටෙලි නාට්‍යයේ සිදුහත් කුමරා හිමන්සු සෝනි

Sri-siddartha1ශ්‍රී ගෞතම සම්බුද්ධ’ එහෙමත් නැත්නම් බුදුන් වහන්සේගේ චරිතය ප්‍රතිනිර්මාණය කළ ටෙලි නාට්‍යය මේ දිනවල බොහෝ දෙනෙක් අතර ජනප්‍රියයි. බුද්ධ චරිතය ටෙලි නාට්‍යයක් ලෙසින් සිංහල බසින් හඬ කවා  විකාශනය වන මුල්ම අවස්ථාව මෙය වන්නටත් පුළුවන්.

තව දුරටත් කියවන්න...


වන මෘගයන් විසින් පමණක් සේවනය කරන්නට ප්‍රිය කරන මහා වනයක හුදකලාව බවුන් වඩන පැවිද්දෙකි. හණ නූලෙන් කරන ලද ගත දැවටි චීවරයත් පාත්‍රයත් හැරෙන්නට ඔහු සතුව ඇති වෙනත් කිසිවක් නොපෙනේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

රත්මලාන ධර්ම පර්යේෂණාලයේ අධ්‍යක්ෂ හෑගොඩ විපස්සි හිමි

Hagoda-Vipassi-Theroඅපේ රටේ ආගමික සිද්ධස්ථාන කිහිපයක් ආශ්‍රිතව සිදුවූ ආශ්චර්යමත්, අද්භූත සිද්ධීන් පිළිබඳව මෑතකදී වාර්තා විය. ශ්‍රී පාද කන්දේ මහගිරිදඹය සහ අහස් ගව්ව අතර රැස් වළල්ලක් විහිදීම ඉන් එකකි. අරණායක පරපිටිය ප්‍රදේශයේ පදිංචි රංජිත් එදිරිසිංහ නම් මහතකු ඔහුගේ පවු‍ලේ අයත් කැටුව අප්‍රේල් 03 දා ශ්‍රී පාදය වැඳ පුදාගෙන පසුදින පාන්දර කන්ද බසින විට හැටන් පාරේ සීත ගඟුල ආසන්නයේ දී නැවත  කන්ද දෙස බලද්දී මේ රැස් වළල්ල දුටු බව කියනු ලැබේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේගේ තෙමඟුල සමරමින් ඉදිවෙන වෙසක් සැරසිලි අතර වෙසක් තොරණට හිමිවන්නේ සුවිශේෂ තැනකි.
මෙවරත් කොළඹ හා තදාසන්න නගරවල වෙසක් තොරණ රැසක් ඉදිවෙමින් තිබේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

 

 

දෙමව්පියන්ගෙන් දූ දරුවන්ට, දූ දරුවන්ගෙන් දෙමව්පියන්ට දීම ලැබීම, ප්‍රධාන කරගත් යුතුකම් උපරිම වශයෙන් ක්‍රියාත්මක කරන්නට අවකාශය, බුද්ධිය, විවේකය ලැබෙන්නේ අලුත් අවුරුදු සමයේ බව ප්‍රත්‍යක්‍ෂවන්නේ ය. එමෙන්ම ගිහි පැවිදි යුතුකම් ඉෂ්ට කිරීම, අවංක මිතුරුහමුව, සුහද ආගන්තුක සත්කාරය යන සියලු කාර්යයන් ඉෂ්ට සිද්ධ කරන විට දෙලොව ශාන්තිය උදා වන්නේ ය

තව දුරටත් කියවන්න...

නව වසර උදාවෙන මොහොතේ රතිඤ්ඤා පත්තු කරන ඔබ මොනම හේතුවක් නිසාවත් සිතන්නෙ නැහැ ඔබ පත්තුකරන රතිඤ්ඤා නිසා බරපතළ සත්ව ඝාතන, සත්ව හිංසාවන් සිදුවෙනවා කියලා. මොකද ඔබ දකින්නෙ ඇසෙන් පෙනෙන ලෝකය පමණයි. ගස්, ගල්, මනුෂ්‍යයෝ, ගෙවල් දොරවල් ඔබට පෙනෙන ලෝකය. ඒ ලෝකය තුළ ඔබ නිවැරදිකරුවෙක් බව ඇත්ත.

තව දුරටත් කියවන්න...

බුදුදහමට අනුව ලෝකයේ ස්වභාවය මොහොතින් මොහොත වෙනස් වී පරිණාමයට පත්වීමයි. එය මානව සමාජය සහිත සියලු සත්ව ප්‍රජාවට මෙන්ම ගස්වැල් ආදී භෞතික සම්පත්වලටද සාධාරණ වෙයි.

තව දුරටත් කියවන්න...

බෞද්ධ ජාතක කතාවන්හි විස්තර වන්නේ බුදුරජාණන් වහන්සේ බෝධිසත්ව අවධියේ සම්පූර්ණ කළ පාරමිතා ධර්මයන් බව අපි කවුරුත් දනිමු. ඒ සෑම ජාතක කතාවකින්ම කියවෙන්නේ බෝධිසත්වයන් වහන්සේ විවිධ ආත්මයන්හි ඉපිද පාරමි ධර්මයන් සම්පූර්ණ කළ අයුරුය. සෑම ජාතක කතාවකම බෝධිසත්වයන් වහන්සේගේ චරිතයේ යහපත් පැතිකඩයන් නිරූපණය කර ඇත.

තව දුරටත් කියවන්න...


“අහසේ සැරිසරන, දියෙහි ජීවත්වන පෙනෙන නොපෙනෙන, ඉපැදීමට සිටින කිසිදු ජීවියෙකු මේ භයානක වූත් දීර්ඝ වූත් සංසාරයේ තම, මව, පියා, අඹු දරුවන්, සොයුරු සොයුරින් ලෙස හමු නොවූ කිසිවකුු නොමැත...”
යනුවෙන් බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් අංගුත්තර නිකායේ අනවනග්ග සූත්‍රයේ දේශනා කොට ඇත. එසේ බලන කල ලොව කවර සත්වයෙකු වුවද හිංසනයට ලක් කිරීම තමාගේම ඥාතියෙකුුට හිංසාවක් සිදුකිරීමක් බවත්, කවර සතකු මරා අනුභව කළද එය ඥාතියෙකුගේ මාංශ අනුභව කිරීමක් බවත් බෞද්ධ දර්ශනය පිළිගන්නා අප හට පිළිගන්නට සිදුවේ.

තව දුරටත් කියවන්න...

මියගිය පුද්ගලයෙකුගේ දෙන මිනී පෙට්ටියක තැන්පත් නොකර මැස්සක තබා අවසන් කටයුතු කිරීමට සුසාන භූමියට රැගෙන යාමේ චාරිත්‍රයක් ගැන අපි සාමාන්‍යයෙන් අසා නැත්තෙමු. එනමුත් අල්පේච්ඡ දිවියකට හුරුවී හුන් භික්ෂූන් වහන්සේලා සිය අවසන් කටයුතු සරලව සිදු කරන ලෙස අවසන් කැමැත්තේ සඳහන් කළ සිද්ධි නැතුවා නොවේ. මෑත කාලයේ අපට එවැනි සිද්ධියක් දක්නට ලැබුණේ හොරණ ‍පොකුණුවිට විනයාලංකාර පිරිවෙනේ වැඩ හුන් රේරුකානේ චන්දවිමල අමරපුර ස්වේජින් නිකායේ මහානාහිමියන් අපවත් වූ අවස්ථාවේදීය. අභිධර්මය පිළිබඳව බහුශ්‍රැතයකු වූ මහනාහිමියන්ගේ ආදාහන පූජෝත්සවය සඳහා ශ්‍රී දේහය තැන්පත් කර තිබුණේ උන්වහන්සේ මරණ මංචකයේ සැතපී හුන් ඇදේය.

තව දුරටත් කියවන්න...

Mahabodhi Temple

කිංසීද සූත්‍රය

2015 වෙසක් තොරණ

47වන වරටත් ඉදිකළ - මහර තොරණ

 

Read more >>

යුගාසන කවි බණ 01

යුගාසන කවි බණ 02

-----------------------------------------------------------------------

වර්තමාන විහාරාධීපති

About Sriviwekaramaya

click here

Paritta

Paritta-01

Paritta-02

Paritta-03

Email Us :-

email

ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ

siddartha-kumaru
mul-jiwithaya-ha-vivahaya
buddathwayata-pathweema
gawthama-budurajanan-wahans
darma-pacharana-charika
sanga-samajaya-athiwima
lowata-sri-sddaramaya-pahal

bududhama
bududahame-ithihasaya
samma-sambuduwarun
niwana
thripitaka-ithihasaya
prathamadarma-sangayanawa
dewana-sangayanawa
thewana-sangayanawa
chathurarya-sathya
dukka-sathya
samudaya-sathya
niroda-sathya
dukka-niroda-gamini-patipad
therawada-bududhama
mahayana-bududhama
gihi-saha-pavidi-jiwithaya

anapanasathi-bawanawa

yoga-darshanaya

pasaloswaka-pohoya-dolaha-f

ශ්‍රී දළදා මාලිගාව

dalada-maligawa

රත්නමාලී යන්ත්‍රය

rathnamali-yanthraya

ata-wisi-bodi-puja

bodi-wandana-kawi

කලා ශිල්ප

srilankawe-kala-silpa
katayam-kalawa
athdath-katayam
isuru-muniya-katayam
wahalkada-katayam
korawak-gala-katayam
muragala-katayam
sadakada-pahana-katayam
ambakke-katayam

දහම් කරුණු

sathpurusa-ha-asathpurusa-p
sugathiya-ha-dugathiya
budunwahansege-iganweem
pranagathya-yanu-ha-in-midi
karmaya-ha-punarbawaya
alpechchathawaya
satharawaram-dewa-sankalpay
bawdha-chithra-kalawa
bawdha-darmaya-ha-chanithan
bududhama-ha-samaja-sankalp
bududhama-ha-samajaya
bududhama-ha-vivaha-jiwitha
nikaya-bedaya-ha-rajya-pala
barathiya-bawdha-padiwaru
sathara-sangra-wasthu
asu-maha-sawakayan-wahansel
biksu-sasanaya

කාව්‍ය ග්‍රන්ථ

subasithaya yasodarawatha

lowada-sagarawa

මෙම  කාව්‍ය ග්‍රන්ථ කියවන ඔබ සැමටත්  උතුම් වූ ශ්‍රී සද්ධර්මය  අවබෝධ වෙවා!......

ip address tracker software